学部・大学院区分 | | 学部 | | 科目区分 | | 文系基礎科目 Basic Courses in Humanities and Social Sciences | | 科目名 【日本語】 | | 比較教育論 | | 科目名 【英語】 | | Comparative Education | | 主担当教員 【日本語】 | | 服部 美奈 HATTORI Mina | | 主担当教員 【英語】 | | HATTORI Mina | | 単位数 | | 2 | | 開講期・開講時間帯 | | Ⅰ 月曜日 2時限 I Mon 2 | | 対象学年 | | 1年 1 | |
本授業の目的およびねらい | | 本授業科目は,人文・社会科学系分野の学問体系を認識するとともに,自主的判断能力を培うことが目的である。 本授業において、比較教育学を学び、グローバルな視点から教育事象を認識・分析するための基礎能力を育てることを授業の目的とする。 本授業を通して受講生は、世界の教育動向と比較教育学を理解し、多様な側面から世界の教育を分析する習慣と自主的判断能力を身につけることができる。
|
| | 教科書・テキスト | | 特定の教科書は使用せず、毎回、授業の内容に沿ったプリントを提示する。 |
| | 注意事項 | | 上にあげた参考書は一例である。授業で提示された参考書リストのなかから、1つのトピックにつき2冊の文献を読むこと。 |
| | 本授業に関する参照Webページ | | | | 担当教員からのメッセージ | | [Goals] First, the goal is to Nurture spirit of scientific inquiry and cultivate broad fundamental academic abilities that are required in all schools. Second, as Basic Courses in Humanities and Social Sciences, the goal is to promote an understanding of the study of humanities and social sciences and to foster independent decision-making capabilities. In this course, students learn the foundation of comparative education, which is one of academic fields of educational science. The goals of this course are to improve the fundamental ability to recognize and analyze various educational phenomena from global perspective.
[Objectives] In this course, students learn the characteristics and trends of the education system in the world, different ways of human development, and common educational issues, from perspective of comparative education. Through this course, students will be able to 1) acquire basic knowledge about the world education system and global education trends, and 2) understand the objects and methods of comparative education as a discipline of educational science. Furthermore, by acquiring these knowledge and skills, 1) acquire the habit of analyzing the world's education from a global perspective, and 2) make your educational experience and Japanese education an object and acquire the foundation skill to capture educational phenomena from multiple perspectives.
|
| |
|