学部・大学院区分教育学部
時間割コード0227300
科目名 【日本語】人間形成学講義Ⅰ
科目名 【英語】Lecture on Philosophy of Human Becoming 1
コースナンバリングコード
担当教員 【日本語】生澤 繁樹 ○
担当教員 【英語】IZAWA Shigeki ○
単位数2
開講期・開講時間帯秋 火曜日 3時限
Fall Tue 3
対象学年1年
1
コース・専攻等
コース専門科目(国際社会文化コース)
必修・選択
選択必修


授業の目的 【日本語】
人間形成をめぐる哲学的・思想的諸課題についての関心を高め,教育哲学や教育思想史領域の基本的知識を習得することを目的とする。この授業では,教育の行為や活動の基本原理を理解しながら,教育という事象をよりよく説明し再解釈するための理念,歴史,思想に迫り,私たちの人間形成をめぐる今日的課題や問題について専門的に探究する。とりわけ本年度の授業では,ジョン・デューイとハンナ・アーレントという二人の思想家に着目しながら,学校改革・教育政策の〈正しさ〉とは何かについて考えていく。現代の教育政策あるいは日々の教育実践のなかで当たり前なこととして見過ごされ,見落とされてしまう教育の事象に光を照らしてみたい。
授業の目的 【英語】
The main purpose of this course is to cultivate students’ inquiring mind about the foundations of human development through examining classical and contemporary works of philosophy of education. Dealing with the philosophy, history, and thought of human development, this course introduces the basic principles of pedagogy and throws new light on the educational phenomena which have been overlooked in educational theories and practices. It helps students acquire knowledge of key concepts of philosophy and deepen understanding of education through philosophizing about education.This lecture will rethink righteousness of contemporary educational policies and school reforms through reading philosophical works of John Dewey and Hannah Arendt, who are among the most influential philosophers questioning the totalitarian rule in the twentieth century.
到達目標 【日本語】
この授業では,次のことを目標とする。1.教育哲学・教育思想史における基礎的な文献を読み解き、批判的に考察することができる。2.議論に参加することによって,教育哲学・教育思想についての豊かな視点を身につけることができる。
到達目標 【英語】
The goals of this course are to- obtain basic knowledge and concept in the philosophy, thought, and history of education,- be able to discuss the various problems of human development, as well as to understand concepts and theories of the philosophy of education.
授業の内容や構成
01.イントロダクション──学校改革・教育政策の〈正しさ〉とは何か?第Ⅰ部 「教育的なるもの」の変奏02.ハンナ・アーレントから学校改革・教育政策を再考する03.ポスト・トゥルース時代におけるELMAの研究・実践04.アーレントと「政治における嘘」第Ⅱ部 「政治的なるもの」の消失05.新自由主義・新保守主義の〈正しさ〉──アメリカ学校改革の事例から06.全体主義の政治と教育──イデオロギー・テロル・官僚制07.監視と処罰によってもたらされる「安全性」08.アーレントとともに/抗して考える第Ⅲ部 「社会的なるもの」の襲撃09.道徳と科学のあいだ──ハンナ・アーレントからジョン・デューイへ10.ドイツ哲学の二つの世界と政治哲学11.科学技術の政治性とプラグマティズム12.「傍観者」と「参加者」をめぐるアーレントとデューイ第Ⅳ部 「哲学的なるもの」の再構成13.反基礎づけ主義からポスト基礎づけ主義への転換のなかで14.コミュニティと人間形成──学校改革・教育政策の〈正しさ〉を再理解するために15.最終試験01. Introduction 02. Reading Hannah Arendt to Rethink School Reforms and Educational Policies 03. ELMA in an Age of Post-Truth 04. Arendt and "Lying in Politics" 05. Illusion of Neoliberal and Neoconservative Rightousness 06. Totalitarian Politics and Education: Ideoligy, Terror, and Bureaucracy 07. Seculity, Surveillance, and Administrative Control 08. Rereading of Helen Gunter's Educational Leadership and Hannah Arendt: Thinking With and Against Arendt 09. Between Morality and Science: From Arendt to John Dewey 10. The Two World of German Philosophy and the Political Philosophy 11. Science, Technology, and Pragmatism 12. Spectator or Participator?: Comparative Reconsideration of Arendt and Dewey 13. From Anti-Foundationalism to Post-Foundationalism 14. Community and Human Becoming 15. Final Exam
履修条件・関連する科目
特に条件は定めない。
成績評価の方法と基準
(評価の方法)1.発表資料の作成および授業内での報告(40%)2.議論への参加状況(30%)3.最終レポート(30%)(評価の基準)総点60点以上を合格とする。Grading will be decided based on the following:- Presentation (30%)- Participation and attitude in class discussion (30%)- Final paper (40%)
教科書・テキスト
初回の授業時に提示する。ただし授業では,以下の文献を重点的に講述または精読する予定である。1.Helen M. Gunter (2014), Educational Leadership and Hannah Arendt, London and New York: Routledge.2.Hannah Arendt (2003), Responsibility and Judgment, New York: Schocken Books. ハンナ・アレント(2007)『責任と判断』中山元訳,筑摩書房.3.John Dewey (1979), German Philosophy and Politics, in Jo Ann Boydston ed., John Dewey: The Middle Works, 1899-1924, vol. 8, Carbondale and Edwardsville: Southern Illinois University Press. ジョン・デューイ(1977)『ドイツ哲学と政治──ナチズムの思想的淵源』足立幸男訳,木鐸社.Will be introduced in the class.
参考書
本授業の内容と深く関連しあうものとして,次のものを挙げておく。1.生澤繁樹(2019)『共同体による自己形成──教育と政治のプラグマティズムへ』春風社.2.田中智志編(2019)『教育哲学のデューイ──連環する二つの経験』東信堂.3.田畑真一・玉手慎太郎・山本圭編(2019)『政治において正しいとはどういうことか──ポスト基礎付け主義と規範の行方』勁草書房.In order to obtain basic knowledge of the philosophy of education and deepen understanding of course contents, we highly recommend reading the following books:1. Shigeki Izawa, Kyodotai niyoru Jiko Keisei, Shumpusha, 2019.2. Satoshi Tanaka ed., Kyoiku Tetsugaku no Dewey, Toshindo, 2019.3. Shinichi Tabata et al. eds., Seiji nioite Tadashii towa Douiu Kotoka, Keiso Shobo, 2019.
課外学習等(授業時間外学習の指示)
注意事項
授業は講義形態で進めるが,学習をよりよく深めるために文献の読解・報告など演習形式の時間を取り入れるので注意されたい。
他学部生の受講の可否
3年生以上可
授業開講形態等
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置