授業の目的 【日本語】 | | 自閉スペクトラム症、注意欠如・多動症、学習症を中心とした発達障害について学習する。発達障害の概要について学ぶことにより、発達特性を踏まえた臨床心理学研究および心理臨床実践を行う上で必要となる高度な専門的知見、ならびにリサーチスキルを身につけることを目的とする。 |
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授業の目的 【英語】 | | This course deals with developmental disorders (Autism Spectrum Disorder, Attention Deficit Hyperactivity Disorder, Specific Learning Disorder).The aim of this course is to help students acquire the necessary skills and professional knowledge to conduct clinical psychological researchs and psychological clinical practices based on developmental characteristecs. |
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到達目標 【日本語】 | | 受講者が授業終了後に、以下の点についての知識・技能を身につけることを目的とする。・発達障害の概念の理解が出来る。・発達障害の各論(各障害)についての概要および病態を理解し、診断評価をすることが出来る。・発達障害児・者に対する適切な支援を行うことができるようになる。 |
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到達目標 【英語】 | | The aim of this course is to help students get knowledge and skill of the following;・can understand concept of developmental disorders・can understand outline and mechanism of specifics of developmental disorders, and diagnose and assess them・can conduct appropriate support |
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授業の内容や構成 | | 授業は以下のような内容を行う。1.発達障害総論2.発達障害各論(1)自閉スペクトラム症(2)注意欠如・多動症(3)学習症(4)愛着障害との鑑別3.発達障害ケースの問診4.支援方法(1)構造化とTEEACHプログラム(2)応用行動分析(3)家族支援とペアレントトレーニング5.臨床事例演習This course involve the folloing contents:1. Outline2. Specificsa. Autism Spectrum Disorderb. Attention Deficit Hyperactivity Disorderc. Specific Learning Disorderd. Differentiation with attachment disorder3. Interview method4. Support methodsa. Sutructure and TEEACH programb. Applied Behavior Analysisc. Family support and Parent traning5. Clinical case exercise |
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履修条件・関連する科目 | | |
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成績評価の方法と基準 | | 評価の方法:出席および授業態度(50点満点)、レポート(50点満点)として総点で評価する。評価の基準:総点60点以上を合格とする。Assessed by attendant and attitude(50 points), and report(50 points).Criteria for passing is more than 60 points. |
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教科書・テキスト | | 特に定めない。授業中に資料を配付する。Not specific. Material is distributed during class. |
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参考書 | | 授業中に適宜紹介する。Introduced as needed during class |
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課外学習等(授業時間外学習の指示) | | |
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注意事項 | | |
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他学部生の受講の可否 | | |
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授業開講形態等 | | |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 | | |
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