授業の目的 【日本語】 | | 開発、健康および労働経済における優れた文献が、どのように、因果関係を実証しようとしているか知見を得ることを目標とする:研究能力の向上を目標とする講義。 |
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授業の目的 【英語】 | | This course enhances Research Ability by learning how previous good empirical studies in development/health/labor economics established causality rather than just correlation. |
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到達目標 【日本語】 | | 本コース終了時に学生は、相関と因果関係の違いを理解し、既存文献が因果関係を立証するために行っているリサーチ・デザインや計量経済の手法について知識を得ることができる。 |
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授業の内容や構成 | | 1. Human capital issues 1: Health and development(人的資本1:健康と開発) 2. Human capital issue 2: Return to health (Econometric identification problems 1) (人的資本2:健康への投資:実証研究で問題となるポイント1) 3. Human capital issue 3: Return to education (Econometric identification problems 2) (人的資本3:教育への投資:実証研究で問題となるポイント2) 4. Human capital issue 4: Return to education (Econometric identification problems 3) (人的資本4:教育への投資:実証研究で問題となるポイント3) 5. The effect of income on health: a welfare program in the US (所得が健康に与える影響:米国における福祉プログラム) 6. The effect of income on health: lottery prizes as an exogenous source of income variation (所得が健康に与える影響:外生的所得変動としての宝くじ賞金) 7. The relative income hypothesis(相対所得仮説) 8. The effect of macroeconomic shock on health and education (マクロ経済ショックが健康や教育に与える影響) 9. The effect of environment on health: early-life exposure to polluted air (環境が健康に与える影響:生後すぐに大気汚染に晒される影響) 10. The effect of international child sponsorship on adult life outcomes (途上国の子供に対するスポンサーシップ・プログラムが、教育や成人後の雇用に与える影響) 11. The effect of early-life food shortage on later adult health (胎児期の食料不足が成人後の健康に与える影響) 12. Ethnic complementarities in mathematics research productivity (数学研究の生産性において共著者が共通の文化や言語を持つと生産性の向上につながるか) 13. The effect of parental time on infant health(両親の労働時間が乳児の健康に与える影響) 14. The effect of a large-scale school construction program on education and wages (大規模学校建設プログラムが教育と賃金に与える影響) 15. The role of gene-environment interactions(遺伝子と環境の相互作用)
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履修条件・関連する科目 | | Prerequisites: Basic microeconomics, Basic statistics, Introductory econometrics including fixed-effects and instrumental-variable estimations. Reference: Wooldridge. Introductory Econometrics: A Modern Approach, Chapter 14 (fixed-effects estimation) and Chapter 15 (Instrumental-variable estimation). This course will be taught in English. |
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成績評価の方法と基準 | | To measure the level of understanding on the concepts covered in the course, the following assignments will be given: class presentation on a previous study (50%) and term paper (to summarize a previous study’s contributions to the literature) (50%). To pass this course, (1) class presentation needs to clearly explain how a previous study of her/his choice established causality and (2) term paper makes clear the contributions of a previous study of her/his choice to the literature. 下記を判断材料として学生の学習到達度を評価。既存文献のプレゼンテーション(50%)学期末レポート(既存文献の学術的貢献をまとめる)(50%)。合格要件は、(1)プレゼンテーションにおいては、既存文献がどのように因果関係を立証しているか明確に説明できることとし、(2)期末ペーパーでは、既存文献が果たした学術的貢献を明確にすることとする。 |
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教科書・参考書 | | Reading materials are listed in the course syllabus to be distributed in the first lecture.(講義で議論する文献は講義初日に配布するシラバスにリストされている。) |
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課外学習等(授業時間外学習の指示) | | Students are expected to complete required reading specified in the course syllabus. (シラバスに指定された必読文献を読む。) |
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注意事項 | | |
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授業開講形態等 | | |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 | | |
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