授業の目的 【日本語】 | | 流れが示す美しさ,流れが持つ性質,流れを支配する法則について,広い知識を得る。 |
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授業の目的 【英語】 | | General knowledge about the beauty and the characteristics of the flow and the laws controlling the flow will be discussed. |
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到達目標 【日本語】 | | 通常の生活環境における流れを,興味をもって見られるような知識を身に付ける。この授業により,情報学的見地を交えて,流体とはどのような性質を持っているのか,流体はどのような原理に従って運動をしているのかや,流体が環境にもたらす現象,流れが持つ構造について,説明できるようになる。 |
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到達目標 【英語】 | | This course helps the participants to obtain the knowledge required to observe the flow around the life environment in interest. It also support to deepen the understanding about the property of the fluid, governing principle of the flow and the various flows found in our environment. |
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授業の内容や構成 | | 流体の運動が示す複雑現象を,数学的,物理的なアプローチから認識,理解することを目的とし,流体が持つ様々な物理的特性,流れを支配する方程式,支配方程式の厳密解,流れの近似解法,流れの持つ普遍量について論じる。また,流体運動が持つ整合的な構造,流れの運動量に対する,物理的モデルや理論の紹介を行う。
〔計画〕
1. イントロダクション,流れとは
2. 流体の性質
3. 流れにおける保存則
4. 流れの厳密解
5. 定性推論と境界層近似
6. 流れの普遍性
7. 流れの整合性
8. 総括 | In order to obtain the basic knowledge about the mathematical and physical approach to the complex phenomena of flow, fluid properties, governing equations, exact solutions, approximated solutions and universality are discussed. The coherence in the fluid flow is also introduced.
1. Introduction. What is the flow?
2. Fluid property
3. Conservation law of the flow
4. Exact solutions of the flow
5. Qualitative reasoning and the boundary layer approximation
6. Universality of the flow
7. Coherence in the flow
8. Summary |
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履修条件・関連する科目 | | |
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成績評価の方法と基準 | | 課題に対するレポートで評価し,合計100点満点で,60点以上を合格とする。 | The qualities of the reports are scored and 60 points out of 100 is required to pass. |
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教科書・参考書 | | 講義資料を配布する。参考となる資料,情報等を授業中に紹介する。 | Course materials are provided. Referential materials and information are introduced in the class. |
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課外学習等(授業時間外学習の指示) | | 講義の内容の理解を深めるために,自主的な解決が求められる課題を与える。 | Some reports are requested to firmly settle participants' understanding. |
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授業開講形態等 | | |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 | | |
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