授業の目的 【日本語】 | | 新たな価値観の提案としての芸術作品を社会が受け入れ,動揺を克服する過程を検証することは,
新たな技術の産物を社会にうまくランディングさせる方法を考察するための手がかりとなる。
ここでは,受講者が,新しい技術を用いた価値の効果的提案方法とそれが社会のなかに受け入れられるための背景を理解し,
自身の研究の呈示方法に生かす力を身につけるための講義を行う。 |
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授業の目的 【英語】 | | The process, in which art creates new values and a society accepts them, has been explained from the point of artworld where various art agents communicate with each other. This course introduces its basic idea to students first by using Van Maanen 2009, then introduces the examples of art festivals currently held in Japan. Students are asked to think about the changes of the artworld in the festivals after the disaster and the spread of social media, and are expected to relate these changes to their own studies. |
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到達目標 【日本語】 | | 新たな価値観の提案としての芸術作品を社会が受け入れ,動揺を克服する過程を検証することは,
新たな技術の産物を社会にうまくランディングさせる方法を考察するための手がかりとなる。
受講生は,新しい技術を用いた価値の効果的提案方法とそれが社会のなかに受け入れられるための背景を理解し,
自身の研究の呈示方法に生かす力を身につける。 |
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到達目標 【英語】 | | The goals of this course are to help students acquire an understanding of (1) the effective presentation of new values and of (2) the reason why it is accepted in a society. In order to achieve the goals, this course deals with a history of art and the concept of artworld because artwork is thought as a good example of the effective presentation of new values and the concept of artworld has been used to explain the process of its acceptance. At the end of this course students should be able to explain the process and are expected to relate it to their own studies. |
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授業の内容や構成 | | 芸術が社会のなかで新しい価値を創造し定着させていく過程は,アートワールドにおけるコミュニケーションとして説明されてきた。
教科書を用いてその概要を確認したのち,大規模災害やソーシャルメディアの普及を経た現在のアートワールドで,新しい価値創造とその定着がいかにして行われているか,
事例を紹介しながら論じる。
受講生は,新しい技術を用いた価値の効果的提案方法とそれが社会のなかに受け入れられるための背景を理解し,自身の研究の呈示方法に生かす力を身につける。
〔計画〕
1. ガイダンス
2. アートワールドの理論
3. 20世紀のアートワールド
4. 事例研究(大館等)
5. 事例研究(越後妻有等)
6. 事例研究(あいちトリエンナーレ等)
7. 21世紀のアートワールド
8. 総括 | Contents:
1. Introduction
2. Theories of artworld
3. Artworld in the 20th century
4. Case 1 (Oodate, Akita)
5. Case 2 (Echigo tsumari, Niigata)
6. Case 3 (Aichi Triennial, Aichi)
7. Artworld in the 21st century
8. Final exam and its review |
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履修条件・関連する科目 | | |
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成績評価の方法と基準 | | レポート課題の評価50%,期末試験50%,合計100点満点で60点以上を合格とする。 | Grading will be decided based on the museum report and the final exam. |
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教科書・参考書 | | 次を教科書とする。
HansVanMaanen(2009),HowtoStudyArtworlds,AmsterdamUniversityPress
履修条件は要さない。 | Textbook
Hans Van Maanen (2009), How to Study Artworlds, Amsterdam University Press |
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課外学習等(授業時間外学習の指示) | | 毎回教科書の該当範囲を予習してくること。芸術コミュニケーションの現場をレポートする課題を与える。 | Students are requested to submit a short report on a museum exhibition. |
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授業開講形態等 | | |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 | | |
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