学部・大学院区分情報・博前
時間割コード2530032
科目区分
主専攻科目
科目名 【日本語】ソーシャルメディアと社会制度設計
科目名 【英語】
コースナンバリングコードGSI136032J
担当教員 【日本語】浦田 真由 ○
担当教員 【英語】URATA Mayu ○
単位数1
開講期・開講時間帯秋1期 火曜日 4時限
Fall1 Tue 4
対象学年1年
1
授業形態
開講系(学部)・開講専攻(大学院)
社会情報学専攻
必修・選択


授業の目的 【日本語】
本講義では,ソーシャルメディアの活用によって,社会と人のつながりを再構築し,情報社会をより良くするための社会制度設計について議論する。
授業の目的 【英語】
This course discuss the design of social systems through the use of social media to reconstruct the connection between society and citizens and to improve the information-based society.
到達目標 【日本語】
ソーシャルメディアの普及と進展が,社会に与える影響について理解を深めると共に,行政,観光,安心・安全,ビジネスなどの様々な分野におけるソーシャルメディアの応用事例を通じて,社会と人のつながりを再設計する能力を養成する。
到達目標 【英語】
This course will not only deepen our understanding of the societal impact of popular and developing social media, but will also cultivate our abilities to redesign the connection between society and human through application examples of social media in various fields such as governments, tourism, safety and security, and businesses.
授業の内容や構成
ソーシャルメディアの急速な普及は,情報発信の主導権を「企業」から「消費者」へ移行させ,消費行動を大きく変化させている。
今後,更なる情報通信技術の発展が予想される情報社会では,人々が主体的に情報社会へ対応していくことのできる制度設計が求められている。
本講義では,ソーシャルメディアが社会に対してどのような影響を与えているのかについて,行政,観光,安心・安全,ビジネスなどの
幅広い分野における活用事例を調査・分析し,考察する。


〔計画〕
1. ガイダンス,社会課題とICT
2. ソーシャルメディアの特徴と動向
3. ソーシャルメディア社会における制度設計
4. 行政とソーシャルメディア
5. 観光とソーシャルメディア
6. 安心・安全とソーシャルメディア
7. ビジネスとソーシャルメディア
8. ソーシャルメディアの光と影
The rapid spread of social media has shifted the hegemony of information dissemination from ‘corporation’ to ‘consumer’ and has greatly changed consumer behavior. In an information-based society where the advance development of information and communication technology (ICT) is anticipated in the future, the design of a system where people can proactively respond to this information-based society is required.
In this course, we will investigate, analyze and review practical precedents of how social media applications have influenced the society in a wide range of fields including governments, tourism, safety and security, and businesses.


1. Guidance, societal issues and ICT
2. Characteristics and trends of social media
3. System design in social media society
4. Government and social media
5. Tourism and social media
6. Safety and security and social media
7. Businesses and social media
8. The good and bad of social media
履修条件・関連する科目
成績評価の方法と基準
授業内での提出物(10%),小レポートによる評価(30%),最終レポートによる評価(60%),合計100点満点で60点以上を合格とする。
You will be graded on submitted documents (10%), short report evaluation (30%) and a final report evaluation (60%) for this course.
A passing grade is given when you score 60 points and above out of the total 100 points.
教科書・参考書
教科書は使用しない。
必要に応じて適宜,紹介・配布する。
No textbooks would be used.
Appropriate textbooks/materials would be introduced and distributed when necessary.
課外学習等(授業時間外学習の指示)
講義における説明の内容理解を深めるための小レポートを課す。
You will be asked to write a short report to deepen your understanding of the course.
授業開講形態等
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置