学部・大学院区分多・博前
時間割コード3212130
科目区分B類(講究)
Category B
科目名 【日本語】幾何学講究2
科目名 【英語】Seminar on Geometry 2
コースナンバリングコード
担当教員 【日本語】小林 亮一 ○
担当教員 【英語】KOBAYASHI Ryohichi ○
単位数4
開講期・開講時間帯秋集中 その他 その他
Intensive(Fall) Other Other
授業形態
学科・専攻
多元数理科学研究科
必修・選択


授業の目的 【日本語】
テーマ:幾何学.とくに複素幾何学と幾何解析.これらの数学をやりたいと思う学生のために,各自の興味に応じた研究内容の紹介を行い,学生が画期的な論文数編を広い視野から深く理解するのをセミナーを通して手助けをするのが,本少人数クラスの目的である.

Geometry. In particular, complex geometry and geometric analysis.
For students who are interested in complex geometry and geometric analysis, I will introduce appropriate research contents which fulfill each student's interest. I will help them through seminar for understanding mathematics deeply from broad view point.
授業の目的 【英語】
到達目標 【日本語】
各自の立てた目標を達成する.Each student has his/her own goal. Each student is encouraged to achieve his/her own goal.

例1. 適当なテキストを理解して発表することを通して,Nevanlinna 理論と hyperbolicity への幾何的アプローチの骨格を理解して,Nevanlinna理論とDiophantine approximationの驚くべき類似性を説明する幾何学は何かという問題に挑戦できるだけの素養を身につける.

Example 1. Read and understand epoch making papers on Nevanlinna theory and Diophantine geometry. As a result each student experiences research activity.

例2. 幾何解析の画期的な論文を理解することを通して,自分なりの問題を発見する.

Example 2. Read and understand epoch making papers on geometric analysis. As a result each student finds his/her own research theme.
到達目標 【英語】
授業の内容や構成
各自の興味に応じてテキスト(画期的な論文など)を決めて,毎週,理解できたこと,疑問に思ったことを発表して,聞き手にわからせる.これを毎週繰り返すことによって自分の理解を深めると同時に説明能力も高める.

Every week each student give a presentation what he/she understand or do not understand in such a way that audience can understand the point.
履修条件
幾何学とくに複素幾何学と幾何解析に興味があること.学部レベルの線型代数・解析学・複素解析・群論・測度論をマスターしていれば非常によい.しかし,もっと重要なのは,そうでないことがわかったとき,自分で知識を広げていけることである.

I will welcome students who are interested in complex geometry and geometric analysis. Good understanding of undergraduate level mathematics, such as linear algebra, calculus, geometry and topology of surfaces, complex analysis, measure theory, group theory, is required. But more important is to study my him/herself when he/she realizes that his/her knowledge is not sufficient.
関連する科目
すべての数学科目が関連していると思う.Every mathematics. It heavily depends on each student's interest and therefore it is impossible to predict specific branch.
成績評価の方法と基準
日頃の発表をもとに成績を評価する.Grading is based on presentation and academic achievement of each student.
教科書・テキスト
各自の興味に応じて変わる.たとえば

Examples:

[K] K. Kodaira, "Nevanlinna Theory", Springer.

[BBVG] R. Berman, S. Boucksom, V. Guedj, A. Zeriahi, "A variational approach to complex Monge-Ampere equations", Publ. Math. Inst. Hautes Etudes Sci. 117 (2013), 179-245.
参考書
各自の興味に応じて変わる.たとえば

Examples :

[BG] E. Bombieri, W. Gubler, "Heights in Diophantine Geometry", Cambridge.

[GZ] V. Guedj, A. Zeriahi, "Degenerate complex Monge-Ampere equations", EMS.
課外学習等(授業時間外学習の指示)
注意事項
-
他学科聴講の可否
他学科聴講の条件
興味のある人の聴講を歓迎する.welcome.
レベル
3
キーワード
複素幾何学.幾何解析.

Complex Geometry. Geometric Analysis.
履修の際のアドバイス
自分で方向性を見いだすことを,心がけてほしい.

It is important for each student to try to find ones own way by him/herself.
授業開講形態等
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置