授業の目的 【日本語】 | | 【授業の目的】この授業では、自然災害をもたらす自然現象および災害発生のメカニズムを個別に取り上げ、自然災害対策の基本的考え方を学ぶことを目的とする。 【到達目標】災害発生に関する基礎知識を整理した上で、ハザード評価と防災対策の現状を俯瞰的に捉え、今後いかにして被害軽減を図るべきかについて、実態に即して総合的に論考できるようになることを目標とする。 【該当DP】DP3 |
|
|
授業の目的 【英語】 | | This class explains the natural phenomena that cause disasters and the mechanisms of disasters, and learns the basic concept of natural disaster countermeasures. After compiling basic knowledge on natural disasters, students will take a bird's-eye view of the current state of hazard assessment and disaster prevention measures, and comprehensively consider and discuss how to reduce damage in the future based on the actual situation. (DP3) |
|
|
到達目標 【日本語】 | | |
|
到達目標 【英語】 | | |
|
授業の内容や構成 | | 対面式授業は行えないため、NUCTを通じて各回の授業の進め方について説明します。 初回は4/17からです。
1.総合防災論序説 1-1. 総合防災論序説-大震災から学ぶこと-(鈴木) 1-2. 総合防災論序説-ハザードマップとレジリエンス-(鈴木) 2.地震と災害 2-1. 活断層とその災害(鈴木) 2-2. 海溝付近の巨大地震(山岡) 3.災害土木工学 3-1. 液状化・地盤災害と対策-(野田) 3-2. 津波・高潮災害のメカニズムと対策―(水谷) 4.建築構造・耐震工学 4-1. 強震動と建物被害予測(護) 4-2. 被災建物から見る建築耐震工学(飛田) 5.火山・火山災害 5-1. 火山と噴火のメカニズム(山岡) 5-2. 火山噴火予知と防災(山岡) 6.気象学と災害 6-1. 気象災害とその予測(坪木) 6-2. 地球温暖化と気象災害(坪木) 7.自然環境変動学 7-1. 沖積平野の形成史と災害(堀) 7-2. 地球環境変動(堀)
参考書等による予習・復習を必須とする。また、各授業終了後に自らの考えをまとめたレポートの提出を求める。履修条件は要しない。
| The first lesson will start on 17, April. As we cannot have normal lessons due to the CORONA, you should access to NUCT system and take instruction.
1. Introduction 1-1. Introduction (1):Lessons from the Great Earthquakes 1-2. Introduction (2):Hazard maps and disaster mitigation 2. Earthquakes and faulting 2-1. Active faults and intraplate earthquakes 2-2. Huge inter-plate earthquakes 3. Civil and geotechnical engineering for disaster mitigation 3-1. Ground disaster - with a focus on liquefaction – 3-2. Tsunami and Storm Surge -Mechanism and countermeasures 4. Seismic engineering for disaster mitigation 4-1. Seismic engineering for disaster mitigation 4-2. Estimation of strong ground motion and related disaster 5. Volcanology and eruption disaster 5-1. Mechanism of volcano and its eruption 5-2. Eruption forecast and disaster mitigation 6. Meteorology related to weather disaster 6-1. Weather hazard and its prevention 6-2. Global warming and weather hazard 7. Geo-environmental changes and disaster 7-1. Alluvial plain formation and disaster 7-2. Global environmental changes
After each class, students will be requested to submit a report summarizing own thoughts. There are no prerequisites. |
|
|
履修条件・関連する科目 | | |
|
成績評価の方法と基準 | | 授業への積極的参加(30%)およびレポート(70%)により到達度を評価する。レポートについては講義内容の理解度および自分自身の意見の論理的構成力により評価する。自然災害について、授業中に得た知識や概念を用いて論述できることを合格の基準とする。 | Achievement is assessed by active participation in classes (30%) and reports (70%). The report is evaluated based on the level of understanding of the lecture content and the logical composition of one's own opinion. A passing grade is predicated on the ability to discuss on natural disasters using knowledge and concepts learned through the course. |
|
|
教科書 | | 特に指定しないが、授業の中で紹介される関連文献を積極的に読んでレポートに活かすこと。 | Although not specified, students are required to actively read the relevant literature introduced in the class and use it in report creation. |
|
|
参考書 | | 授業の中で適宜紹介する。 | Reference books will be introduced as needed during class.
|
|
|
課外学習等(授業時間外学習の指示) | | |
|
注意事項 | | |
|
授業言語 (資料) | | |
|
授業言語 (口頭) | | |
|
英語の質問への対応 | | |
|
授業開講形態等 | | |
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 | | |
|