時間割コード3400045
科目区分Ⅰ類科目
Type 1 Subjects
科目名 【日本語】地圏生物圏相互作用論
科目名 【英語】Geosphere-Biosphere Interaction
コースナンバリングコードENV116007B
担当教員 【日本語】須藤 斎 ○
担当教員 【英語】SUTO Itsuki ○
単位数2
開講期・開講時間帯秋 火曜日 5時限
Fall Tue 5
対象学年1年
1
授業形態講義
Lecture
専攻
地球環境科学専攻
Department of Earth and Environmental Sciences


授業の目的 【日本語】
生物の活動や分布はさまざまな環境条件に規制されている.一方,生物自体も環境の一部であり,環境の維持や改変に影響を与えてきた.本講義では,地球史を通じた生物と地球環境の相互関係に関して理解を深める.「生物進化」や「地質学」をこれまで学んでいない学生の参加も歓迎する.そのため,これらの基礎的な知識を補うための補足説明を発表ごとに行う予定である.
 講義の進め方は,まず学生がそれぞれ興味のある,または興味を持った「地球環境変動とそれに伴う生物進化(の可能性)」に関する英語論文をいくつか選出し,それらをまとめたものを,各1〜2回発表する.その発表の中で,教員または学生から出た質問や新たな問題提示に答える形で学習をして,翌週に再び発表を行う.
 これらの発表を通じて,専門外の人にも分かりやすく研究を伝えることも意識したプレゼンテーション能力の向上と,専門的な知識を補いつつ,論文や研究の中から問題点を見つけ,それを解決する能力を養うことを目的とする.
授業の目的 【英語】
Biological activities and distribution are restricted by various environmental conditions. On the other hand, living organisms themselves are part of the environment and have influenced the maintenance and modification of the environment. In this lecture, students will deepen their understanding of the interrelationship between organisms and the global environment through the history of the earth. Students who have not studied “biological evolution” or “geology” are welcome. Therefore, supplementary explanations to supplement basic knowledge will be given for each presentation.
First of all, we selected several English papers on “global environmental changes and their associated biological evolution” that students were interested in. Oral presentation will be organized once or twice. After the first presentation, students learn the answers for questions by teachers or students, and making the presentation again the next week.
Through these presentations, the ability to improve presentation skills that are easy to understand even for non-specialists, and the ability to find and solve problems in papers and research while supplementing specialized knowledge.
到達目標 【日本語】
到達目標 【英語】
授業の内容や構成
第1回 イントロダクション
第2回 各発表の論文とスケジュールの決定
第3〜15回 論文内容の発表と質疑応答と問題点の指摘
     発表で指摘された疑問点に答える発表
     専門的・基礎的内容の補足説明
1. Introduction
2. Fix of the scientific papers and schedules
3-15. Presentations
履修条件・関連する科目
成績評価の方法と基準
発表(50%)と質疑応答の積極性(10%)及び出席(40%)による.
Oral presentations (50%), Aggressiveness of Q&A (10%), and attendance rate (40%)
教科書
特になし.
nothing
参考書
特になし.
nothing
課外学習等(授業時間外学習の指示)
注意事項
授業言語 (資料)
一部英語
Partially in English
授業言語 (口頭)
日英両方
Japanese and English
英語の質問への対応
Available
授業開講形態等
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置