時間割コード3400054
科目区分Ⅰ類科目
Type 1 Subjects
科目名 【日本語】環境分析法2
科目名 【英語】Analytical Method of Environmental Samples 2
コースナンバリングコードENV116016B
担当教員 【日本語】淺原 良浩 ○
担当教員 【英語】ASAHARA Yoshihiro ○
単位数2
開講期・開講時間帯秋 火曜日 4時限
Fall Tue 4
対象学年1年
1
授業形態講義
Lecture
専攻
地球環境科学専攻
Department of Earth and Environmental Sciences


授業の目的 【日本語】
【授業の目的】
本講義の目的は、天然試料を化学分析することにより、環境化学分析の知識と技術を身につけ、環境問題に幅広く関心を持つことである。
【到達目標】
本講義の到達目標は、蛍光X線分析計とICP質量分析計を使用して天然試料の分析を行い、そのデータを考察できるようになることである。
【DP】
DP1
授業の目的 【英語】
[Course aims]
This course aims that students will deeply understand environmental analysis and will be interested in the wide variety of environmental problems, based on chemical analysis of natural samples and its analytical result.
[Course objectives]
Students learn fundamental principles and methods of chemical analysis by XRF and ICP-MS, and will be able to discuss data obtained by the methods.
[DP]
DP1

到達目標 【日本語】
到達目標 【英語】
授業の内容や構成
授業開始日:10月6日(13:00より)
開講方法:理学部E館527号室にて対面授業

本講義は環境分析法1と連携している。環境分析法1および2の同時受講を原則とする。本講義は、冬季または春季休業期間に集中講義形式で開講する。

本講義では、環境試料(岩石、堆積物、天然水)について、1) 岩石や堆積物、天然水の化学的な特徴、2) 化学分析法の原理と方法、3) 実試料の分析を通した分析技術の習得、4) 得られた分析結果の解析方法と考察、を学ぶ。本講義で扱う分析機器は、現在の環境化学分析には不可欠なものである。本講義では、受講者自らが分析計画を立てて準備した試料を分析する。

【授業の構成】
0. 環境試料中の主要・微量元素の定量分析とは

1. 蛍光X線分析法による岩石・堆積物・土壌試料の主成分元素の定量分析
1.1 岩石の種類と化学組成
1.2 蛍光X線分析法の原理
1.3 天然試料の主成分元素の定量分析の計画
1.4 試料調製の要点
1.5 高周波炉ビードサンプラによる試料用ガラスビードの作成
1.6 蛍光X線分析装置による主成分元素の定量分析
1.7 分析データの整理と考察

2. ICP質量分析計による岩石・水試料の微量元素の定量分析
2.1 岩石、天然水中の微量元素組成
2.2 ICP質量分析計の原理
2.3 天然試料の主成分元素の定量分析の計画
2.4 標準溶液の調製方法
2.5 試料溶液の調製方法(HF分解、試料溶液の希釈)
2.6 ICP質量分析計による微量元素の定量分析
2.7 分析データの整理と考察

【授業時間外の学習】
本講義に先立って、各分析法の原理、岩石や天然水の化学的特徴について予習をする。その予習内容に基づいて、講義中に(i)分析方法の原理、(ii)各自の試料についての化学的特徴、について発表する。
各機器分析終了後には、実験レポート(目的・原理・実験方法・実験結果・考察・参考文献)の作成・提出をする。
This lecture is opened in deep cooperation with "Environmental Analysis 1". Students attend both of the lectures in principle.
This lecture will be held during winter or spring vacation period as an intensive course.

In this lecture, students will learn (1) chemical characteristics of environmental samples such as rocks, sediments and natural water, (2) principles and methods of chemical analysis, (3) method of chemical analysis including sample preparation, and (4) data analysis and interpretation. The chemical analyzers which students study in this lecture are absolutely necessary in environmental analysis. In this lecture, students will analyze the samples which they prepare based on their analytical plan.

[Description of course contents]
0. Introduction to chemical analysis of major and trace elements in environmental samples

1. Quantitative analysis of major element compositions of rock, sediment, or soil by X-Ray Fluorescence Spectrometry (XRF)
1.1 Classification of rock types and their chemical compositions
1.2 Principle of XRF analysis
1.3 Analytical plan of major elements in natural sample (rock, sediment, soil)
1.4 Chemical preparation technique for natural sample
1.5 Preparation of sample glass bead by high-frequency bead sampler
1.6 Quantitative analysis of major elements by XRF
1.7 Data analysis and interpretation

2. Quantitative analysis of trace element compositions of rock or natural water by ICP-MS
2.1 Trace element compositions of rocks and natural water
2.2 Principle of ICP-MS analysis
2.3 Analytical plan of trace elements in natural sample (rock, water)
2.4 Preparation of standard solutions
2.5 Preparation of sample (HF decomposition, dilution of sample solution)
2.6 Quantitative analysis of trace elements by ICP-MS
2.7 Data analysis and interpretation

[Out-of-class study activity]
Students are required to study principle of each analytical method and general chemical characteristics of rocks, sediments and natural water. Based on this study, students will make presentations on (i) principle of analytical method, and (ii) chemical characteristics of their samples in the class.
After each analysis、students will write and submit experimental reports including purpose, principle, method, results, discussion and references.
履修条件・関連する科目
成績評価の方法と基準
事前学習の発表内容ならびにレポートによる。
事前学習の発表内容とレポートの内容が各50点,合わせて合計100点。
合計60点以上が合格。
Presentation of preliminary learning (50%) and reports (50%).
Pass with the score 60% or higher.
教科書
必要に応じて授業中に紹介する。
Materials will be informed in class if necessary.
参考書
必要に応じて授業中に紹介する。
Materials will be informed in class if necessary.
課外学習等(授業時間外学習の指示)
注意事項
授業言語 (資料)
日英併記
Japanese and English
授業言語 (口頭)
日英両方
Japanese and English
英語の質問への対応
Available
授業開講形態等
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置