時間割コード3400287
科目区分Ⅰ類科目
Type 1 Subjects
科目名 【日本語】交通工学特論
科目名 【英語】Advanced Traffic Engineering and Management
コースナンバリングコードENV216010E
担当教員 【日本語】中村 英樹 ○
担当教員 【英語】NAKAMURA Hideki ○
単位数2
開講期・開講時間帯春 水曜日 1時限
Spring Wed 1
対象学年1年
1
授業形態講義
Lecture
専攻
都市環境学専攻
Department of Environmental Engineering and Architecture


授業の目的 【日本語】
本講義では,交通技術者に必要な考え方と解法を身につけるため,交通流特性関する基本的な概念と交通信号制御に関わる基礎理論の理解を深めることを目的とする.
授業の目的 【英語】
This course aims that students will deepen understanding of the basic concepts of traffic flow characteristics and basic concepts for traffic signal control in order to acquire the skills and ways of thinking required for traffic engineers.
到達目標 【日本語】
到達目標 【英語】
授業の内容や構成
【新型コロナウイルス感染症対応に係る授業の実施方針】
※今年度は,5/13(水)から開講します.
※授業はzoomを用いてオンラインで行うことを予定しています.
※受講希望者は,4/24(金)までに下記で受講意向を登録のこと:
https://meikai.ilas.nagoya-u.ac.jp/
アンケート番号 175193

授業時間外の復習と課題へのレポート作成を行うことが必須である.
1. 交通工学の位置づけと道路交通の実務
2. 交通調査
3. 交通流の特性(1)
4. 交通流の特性(2)
5. 交通量−交通密度−平均速度の関係
6. 交通流モデル
7. 交通渋滞のメカニズムと解析手法
8. 微視的交通特性
9 道路計画と交通容量・サービスの質
10. 交差部の計画と設計
11. 交通信号現示と制御パラメータ
12. 信号交差点の交通容量
13. 各種信号制御方式
14. 交通運用
(** Policy for Classes on the Response to the Novel Coronavirus Infection **)
* This class starts from May 13 for AY 2020.
* This class is given online through "zoom".
* Those students who would like to take this class are requested to register by answering the following online questionnaire by April 24:
https://meikai.ilas.nagoya-u.ac.jp/
Questionnaire No. 175193

Reviewing contents of the class after class hours and preparation of reports for assignments are requested.
1. INTRODUCTION TO TRAFFIC ENGINEERING AND ITS SCOPE
2. TRAFFIC SURVEYS
3. MACROSCOPIC TRAFFIC CHARACTERISTICS(1)
4. MACROSCOPIC TRAFFIC CHARACTERISTICS(2)
5. FUNDAMENTAL RELATIONSHIP BETWEEN FLOW, AVERAGE SPEED AND DENSITY
6. TRAFFIC FLOW MODELS
7. CAPACITY ANALYSIS AND BREAKDOWN PHENOMENA
8. MICROSCOPIC TRAFFIC CHARACTERISTICS
9. HIGHWAY PLANNING AND QUALITY OF SERVICE
10. INTERSECTION PLANNING AND DESIGN
11. TRAFFIC SIGNAL PHASING AND CONTROL VARIABLES
12. CAPACITY OF SIGNALIZED INTERSECTIONS
13. TYPES OF TRAFFIC SIGNAL CONTROL
14. TRAFFIC MANAGEMENT AND APPLICATION OF EMERGING TECHNOLOGIES
履修条件・関連する科目
成績評価の方法と基準
履修取り下げ制度を採用する.期末試験で成績を評価する.
A+:95点以上、A:80点以上95点未満、B:70点以上80点未満、C:65点以上70点未満、C-:60点以上65点未満、F:60点未満
Evaluated through the result of a term-end exam.
A+: >=95, A: >=80 and <95, B: >=70 and <80, C: >=65 and <70, C-:>=60 and <65, F: <60.
教科書
講義の進行に合わせて適宜紹介する.
Suggested according to the progress of the class.
参考書
- Elefteriadou, L.: "An Introduction to Traffic Flow Theory", Springer, 2014.
- (一社)交通工学研究会(編),「道路交通技術必携2016」,2016.
- May, A.D., “Traffic Flow Fundamentals”, Prentice Hall, New Jersey, 1990.
- 越 正毅(編著),「交通工学通論」,技術書院,1989.
- Elefteriadou, L.: "An Introduction to Traffic Flow Theory", Springer, 2014.
- Transportation Research Board:" Highway Capacity Manual" 6th Edition, 2016.
- May, A.D., “Traffic Flow Fundamentals”, Prentice Hall, New Jersey, 1990.
課外学習等(授業時間外学習の指示)
注意事項
授業言語 (資料)
英語のみ
English only
授業言語 (口頭)
英語のみ
English only
英語の質問への対応
Available
授業開講形態等
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置