授業の目的 【日本語】 | | 【授業の目的】文理の壁を越えて地球環境問題の解決に必要な思考能力を身につけるため、国際環境行政学における基本的な概念と地球規模課題の解決において国際行政組織が果たす役割について理解を深めることを目的とする。 【到達目標】授業終了時に学生は、国連を中心とする国際行政組織が地球環境問題などの地球規模課題に、どのようなルールを構築し、またそれらのルールをどのような制度的メカニズムを通して国家や企業に遵守させてきたのか、について国際行政学の視点から理解できるようになる。 【該当DP】DP1 |
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授業の目的 【英語】 | | 【Aims】This course is aimed at enabling students to deepen their understanding of basic concepts in environmental governance and also of the role international organizations play in solving global issues including global environmental problems in order to acquire the trans-disciplinary perspectives necessary to address global environmental issues. 【Learning Outcomes】At the end of the course, students will be able to understand from the perspective of global governance the nature of the rules that international organizations in the UN family have created with regards to these issues, and also the way in which international organizations have induced the states and firms to comply with these rules through various international institutions. 【DP】DP1 |
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到達目標 【日本語】 | | |
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到達目標 【英語】 | | |
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授業の内容や構成 | | *授業日程、授業方法について 初回の授業は、4月17日までにNUCTに資料等をアップロードします。第2回の授業は、同様に5月8日までにアップロードし、それ以降は、コロナウイルス感染拡大が収束するまで、毎週授業開始時までに資料をNUCTにアップロードしますので、それを見るようにしてください。質問等は、NUCT上で受け付けます。
【授業の構成】 以下のテーマについて講義及びディスカッションを行う。また授業時間外には、指定図書や論文の予習および復習ならびに、自主的に口述発表の準備が求められる。 1. グローバル・ガバナンスと国際組織 2. 国際社会の組織化 3. 国際組織の自律性と組織変化 4. 国際通貨基金(IMF)の創設と組織的適応 5. 世界銀行(IBRD)の創設と組織的学習 6. ガット(GATT)・世界貿易機関(WTO)の創設と組織的低迷 7. 国連環境計画(UNEP)の自律性と組織的低迷 8. グローバリゼーションと国際制度の不均等な法化 9. プライベート・レジームの台頭 10. 多中心的なガバナンスと国際組織による「オーケストレーション(orchestration)」 11. 「企業と環境」をめぐるオーケストレーション:CEO Water Mandateの場合 12. 「企業と人権」をめぐるオーケストレーション:国連企業人権指導原則(GPs)の場合 13. グローバル・ガバナンスの可能性と限界 ※G30対応科目なので全て英語でおこないます。 【授業時間外学習の指示】 各受講者は、予め指定図書を予習し、議論に参加できるように準備をするとともに、口頭発表をする場合には、その準備をすること。 | 【Contents】 The following themes will be covered in the form of lectures and discussion. Students are also required to read the assigned materials before and after each class, and also to prepare oral presentations on a voluntary basis. 1. Introduction: international organizations as agents of global governance 2. The development of international organizations in international society 3. The autonomy of international organizations and patterns of organizational change 4. The creation of the International Monetary Fund (IMF) and its adaptation 5. The creation of the World Bank and its organizational learning 6. The creation of the GATT/WTO and its organizational paralysis 7. The limited autonomy of the UNEP and its organizational non-growth 8. Globalization and the unbalanced legalization of multilateral institutions 9. The institutional void and the rise of private regimes 10. "Orchestration" by international organizations in poly-centric global governance 11. "Orchestration" in the field of business and environment: the case of CEO Water Mandate 12."Orchestration" in the field of business and human rights: the case of the UN Guiding Principles on Business and Human Rights 13. The future perspectives on global governance
【Preparation/Review】 Students are required to read the assigned material beforehand in order to participate in class discussion, and are also required to prepare oral presentations if called for.
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履修条件・関連する科目 | | |
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成績評価の方法と基準 | | 学期末試験(100%)で評価する。C評定以上を合格要件とする。 | Students will be evaluated according to their scores of the final examination. A minimum grade of C is required to receive a passing grade. |
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教科書 | | 教科書は指定しないが、文献リストを授業の最初の時間に配布する。 | There is no assigned textbook. The list of assigned readings will be handed out in the first meeting of the class. |
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参考書 | | 授業中に適宜紹介する。 | Instructions regarding references will be given if necessary in class. |
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課外学習等(授業時間外学習の指示) | | |
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注意事項 | | |
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授業言語 (資料) | | |
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授業言語 (口頭) | | |
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英語の質問への対応 | | |
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授業開講形態等 | | |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 | | |
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