授業の目的 【日本語】 | | 地球史の約8割を占める先カンブリア時代の生命進化と地球環境進化を概観し、酸素発生型光合成の進化やスノーボールアース等、重要となる各種イベントの理解を通じ、環境学の基礎に関して十分な学識を身につけるとともに、環境にかかわる諸問題に関して幅広い関心を持ち、知識を習得することができる。 |
|
|
授業の目的 【英語】 | | In this class, we make a survey of evolution of life and environment of the Precambrian era that dominates 80 % of the earth's history. Students attending this class are required to learn basic knowledges indispensable for understanding some important Precambrian events such as evolution of oxygenic photosynthesis and snowball earth and to have skills to critically examine current models for these events. |
|
|
到達目標 【日本語】 | | |
|
到達目標 【英語】 | | |
|
授業の内容や構成 | | 先カンブリア時代の地球についてまず概観し、生命進化やそれに関連する環境進化の理解に必要な基礎知識を講義する。そして重要なイベントについて、英文の辞典を文献として用い、受講生に解説・発表してもらう形で理解を深める。
1.講義の進め方、学生に対する評価方法について説明する。 2.先カンブリア時代とは 3.生命の起源:化学進化と細胞進化について概観する 4.先カンブリア時代の生命痕跡:化学的、鉱物学的痕跡 5.先カンブリア時代の生命痕跡:細胞様、堆積学的痕跡 6.光合成とその進化:概説 7.光合成とその進化:文献を用いた演習 8.大酸素事変と酸素オアシス:概説 9.大酸素事変と酸素オアシス:文献を用いた演習 10.真核生物の進化:概説 11.真核生物の進化:文献を用いた演習 12.スノーボールアース:概説 13.スノーボールアース:文献を用いた演習 14.エディアカラ生物群:概説 15.エディアカラ生物群:文献を用いた演習
| First, we overview the history of the Precambrian and learn basic knowledges indispensable for understanding early evolution of life and environment. We use mainly "Encyclopedia of Geobiology ". Students are required to read some directed topics and present their understanding in class.
1. Orientation 2. Overview of the Precambrian earth 3. Origin of life: chemical evolution and origin of cells 4. Biosignatures in the Precambrian: chemical and mineralogical evidence 5. Biosignatures in the Precambrian: cellular and sedimentological evidence 6. Origin and evolution of photosynthesis: an overview 7. Origin and evolution of photosynthesis: a seminar 8. Great Oxygenation Event and oxygen oasis: an overview 9. Great Oxygenation Event and oxygen oasis: a seminar 10: Evolution of eukaryotes: an overview 11. Evolution of eukaryotes: a seminar 12. Snowball Earth: an overview 13. Snowball Earth: a seminar 14. Ediacaran biota: overview 15. Ediacaran biota: a seminar
|
|
|
履修条件・関連する科目 | | |
|
成績評価の方法と基準 | | 発表(40%)とレポート(60%)により評価する。 | Based on presentation (40%) and report (60%) |
|
|
教科書 | | |
|
参考書 | | Encyclopedia of Geobiology (edited by Reitner and Thiel, Springer)他を適宜用いる。 | Encyclopedia of Geobiology (edited by Reitner and Thiel, Springer) and others, provided appropriately. |
|
|
課外学習等(授業時間外学習の指示) | | |
|
注意事項 | | |
|
授業言語 (資料) | | |
|
授業言語 (口頭) | | |
|
英語の質問への対応 | | |
|
授業開講形態等 | | |
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 | | |
|