授業の目的 【日本語】 | | *履修希望者は事前に必ずメールで連絡・確認のこと
環境政策の具体的な事例の理解に必要な資源管理学や政策学の基礎と事例を通した応用を習得する。特に対象領域の観点からは森林・農漁村の政策学・林政学、計画学の視点を、方法論の観点からはポリティカルエコロジー等の理解に力点を置く。スケールの議論では、ローカルな事象とグローバル化の双方からアプローチされる。グローバルには国連の場などでは越境大気、廃棄物、生物多様性の危機など国際協調が必要とされる課題が議論される。同時に、それはローカルな事象と入れ子式に相互に影響を及ぼす。条約といった国際的な政策的事例と合わせ、ローカルな地理的表示の保護等の環境と営みの接点についての理解も深めることを意図している。
【達成目標】 Cにおいては事例分析の深化に力点をおく。対象領域の観点から、グローバル・ローカルな環境政策の具体的な事例について、異なるスケール間の相互作用や入れ子式の関係性等について分析できるようになる。
【該当DP】 DP2, DP4 |
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授業の目的 【英語】 | | *Students who wish to take this course should contact some of the instructors in advance.
This seminar introduces students to the politics that describe the formulation and implementation of environmental policy both at global, national and local level. Conceptual approaches of forest policy, agricultural planning/sociology will be introduced and applied as examples of approaches. We will take up cases of environmental issues on both the domestic and international landscape. Foundation of environmental policies and natural resource management is designed to be acquired through cases at different levels. We will begin by considering the historical development of environmental politics, highlighting the role of scales and actors. We will then consider various aspects of the policy process as it applies to the environment including agenda setting, policy selection and decision making, and implementation.
At C level, analysis of cases are highlighted.
DP2, DP4 |
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到達目標 【日本語】 | | |
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到達目標 【英語】 | | |
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授業の内容や構成 | | 1. イントロダクション 2. 英文書籍 輪読 3. グループディスカッション 4. フィールドワーク・巡検 5. グループワーク 振り返り 6. グループワーク 振り返り 発表 7. 中間評価 8. 英文書籍 輪読 9. グループディスカッション 10. フィールドワーク・巡検 11. グループワーク 振り返り 12. グループワーク 振り返り 発表 13. フィードバック・評価 14. まとめ 15. レポートへのフィードバック グループワーク 政策分析の事例発表を実施予定 また履修者は本セミナーで実施される研究倫理教育ガイダンスの受講を必須とする。 | 1. Introduction 2. Reading academic papers 3. Group Discussion 4. Fieldwork 5. Groupwork 6. Groupwork presentation 7. Mid-term evaluation 8. Reading academic papers 9. Group Discussion 10. Fieldwork 11. Group work 12. Group work 13. Feedback Evaluation 14. Summary 15. Feedback to report Group Discussion We will have group discussions to critically evaluate the pros and cons of cases from the environmental policy. Policy Analysis Paper will be allocated. The policy paper is aimed to familiarize students with a specific policy within the environmental arena and the arguments surrounding. The writing process will be emphasized, with opportunities for students to turn in drafts of the paper throughout the writing process. It also aims to refine writing skills and habits.
All participants are required to attend the Guidance session on research ethics conducted as part of this seminar. |
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履修条件・関連する科目 | | |
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成績評価の方法と基準 | | 出席と議論への参加(30%) 、発表(20%)、 レポート (50%)。100点満点で60点以上を合格とする。議論への参加と発表についてはルーブリック評価を活用する予定である。 | Attendance and engagement (30%) presentation (20%) report (50%) 60% will be pass. We will apply rubric methods for achievements. |
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教科書 | | 初回 講義において詳細な指示をする (絶版の書籍もあるため) 地域再生 : 逆境から生まれる新たな試み 香坂玲 岩波書店 ISBN978-4-00-270851-5 | Detailed instructions will be given at the first class (as certain texts are out of print) |
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参考書 | | 携帯電話をいじること、話すこと、音を立てての遅刻、私語など,他の学生の迷惑となる行為に対しては厳しく対処する。グループワーク、フィールドワークでは受け身ではなく、積極的に話を聞き、発信もするように。 | Regular attendance. No cell phones. Active participation. |
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課外学習等(授業時間外学習の指示) | | |
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注意事項 | | |
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授業言語 (資料) | | |
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授業言語 (口頭) | | |
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英語の質問への対応 | | |
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授業開講形態等 | | |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 | | |
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