授業の目的 【日本語】 | | 【授業の目的】文理の壁を越えて地球環境問題の解決に必要な視野を身につけるため、グローバル・ガバナンスにおける基本的な概念と地球規模課題の解決において国際レジームが果たす役割について理解を深めることを目的とする。 【到達目標】授業終了時に学生は、国際レジームの基本的な機能に関して理解し、環境ガバナンスに関して次世代の新しい学術領域を創造するための基礎を築くことができる。 【該当DP】DP2 |
|
|
授業の目的 【英語】 | | 【Aims】This seminar is aimed at enabling students to deepen their understanding of basic concepts in global governance and also of the role international regimes play in solving global issues in order to acquire the trans-disciplinary perspectives necessary to address global environmental issues. 【Learning Outcomes】At the end of the course, students will be able to understand the basic functions of international regimes, and also to build the foundation upon which to create a new academic field concerning global environmental governance. 【DP】DP2 |
|
|
到達目標 【日本語】 | | |
|
到達目標 【英語】 | | |
|
授業の内容や構成 | | *授業日程と授業方法について 初回の授業は、4月23日にZoomを通して行います。第2回の授業は、5月7日に、同じくZoomを使って行います。
この演習では、1)国際レジームに関する基本文献の輪読、及び2)各自が設定した国際環境行政論分野の研究テーマに関する先行研究の紹介を行い、全員で議論する。また履修者は本セミナーで実施される研究倫理教育ガイダンスの受講を必須とする。 | All participants are required to attend the Guidance session on research ethics conducted as part of this seminar. Students enrolled in this seminar are required to: 1) read the basic literature concerning international regimes, and 2) to present literature reviews on the topics of their choice, which are related to issues of global environmental governance. |
|
|
履修条件・関連する科目 | | |
|
成績評価の方法と基準 | | 口頭発表に基づき、国際レジームに関する基礎的な概念や理論を正しく理解しているかどうかを評価基準とする。 | Students will be evaluated on the basis of their understanding of basic concepts and theories concerning international regimes, based on their oral presentations. |
|
|
教科書 | | 教科書は指定しないが、文献リストを授業の最初の時間に配布する。 | There is no assigned textbook. The list of assigned readings will be handed out at the first meeting of the class. |
|
|
参考書 | | ・ Robert O. Keohane, (1984) After Hegemony: Cooperation and Discord in the World Political Economy. Princeton University Press. ・ Andreas Hasenclever et al., (1997) Theories of International Regimes. Cambridge University Press. ・ Oran R. Young (1999), Governance in World Affairs. Cornell University Press. ・ Daniel W. Drezner, (2007) All Politics Is Global: Explaining International Regulatory Regimes. Princeton University Press. ・ 山本吉宣(2008)『国際レジームとガバナンス』有斐閣 その他授業中に適宜紹介する。各自の発表はパワーポイントもしくはレジュメを用意する。 | ・ Robert O. Keohane, (1984) After Hegemony: Cooperation and Discord in the World Political Economy. Princeton University Press. ・ Andreas Hasenclever et al., (1997) Theories of International Regimes. Cambridge University Press. ・ Oran R. Young (1999), Governance in World Affairs. Cornell University Press. ・ Daniel W. Drezner, (2007) All Politics Is Global: Explaining International Regulatory Regimes. Princeton University Press. ・ 山本吉宣(2008)『国際レジームとガバナンス』有斐閣 Additional readings will be assigned in class during the semester. The students are required to prepare either power point slides or presentation outlines. |
|
|
課外学習等(授業時間外学習の指示) | | |
|
注意事項 | | |
|
授業言語 (資料) | | |
|
授業言語 (口頭) | | |
|
英語の質問への対応 | | |
|
授業開講形態等 | | |
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 | | |
|