時間割コード3400619
科目区分Ⅱ類科目
Type 2 Subjects
科目名 【日本語】応用社会学セミナー6
科目名 【英語】Seminar on Applied Sociology 6
コースナンバリングコードENV326090J
担当教員 【日本語】丸山 康司 ○
担当教員 【英語】MARUYAMA Yasushi ○
単位数2
開講期・開講時間帯秋 月曜日 5時限
Fall Mon 5
対象学年2年
2
授業形態演習
Lecture
専攻
社会環境学専攻
Department of Social and Human Environment


授業の目的 【日本語】
【目的】 環境保全を行う上での利害の齟齬や対立などのトレードオフの問題を扱う方法を身につける。具体的には、
・持続可能性の課題について全体社会—部分社会—個人という構造から分析するための理論と調査
・環境保全を図る上でトレードオフ問題を解決するための方策
などを対象とし、非強制的・非規制的方法によって対立構造そのものを解消するための理論的・実践的な可能性を検討する。

【到達目標】環境問題におけるトレードオフの問題について、社会科学の方法を用いて説明する能力身につける。

【該当DP】 DP2 DP4
授業の目的 【英語】
Learn how to deal with trade-off issues such as conflicts and conflicts of interest in environmental conservation. Specifically,
・Theory and research to analyze sustainability issues from the perspective of the structure of whole society, subsociety and individual
・Measures to solve trade-off problems in environmental conservation
We will examine the theoretical and practical possibilities of resolving the conflict itself through non-mandatory and non-regulatory methods.
到達目標 【日本語】
到達目標 【英語】
授業の内容や構成
 科学的手法による事実認識や技術を用いた自然への介入は、持続可能な社会を実現する上での課題であると同時に可能性でもある。こうした科学や技術の両義性について具体的な事例の考察を通じて明らかにすると同時に、これを社会的に制御する方策についても検討する。
 対象は資源利用、エネルギー、生物多様性保全などの諸課題を中心とする。授業の形式については、文献購読や研究発表などを適宜組み合わせることとし、受講者の希望に応じて調整する。具体的なテーマについての相談にも応じるが、現段階では以下の内容を想定している。

 1.再生可能エネルギーの社会的受容性
 2.野生動物と獣害問題
 3.市民参加型地域調査の手法と応用
 4.食と農に関するリスクと社会的コミュニケーション
 5.自然再生と地域再生

【授業時間外学習の指示】指定する文献を各授業前に読み、論点を整理しておくこと。
履修者は本セミナーで実施される研究倫理教育ガイダンスの受講を必須とする。
We will clarify the ambiguity of science and technology through concrete case studies, and at the same time we will consider ways to control it socially.
The program will focus on issues such as resource use, energy and biodiversity conservation. The format of the classes will be adjusted according to the wishes of the students by combining literature subscriptions and research presentations. The following topics are assumed.

1. Social acceptance of renewable energy
2) Wild animals and agricultural damage
3. Methods and applications of Citizen Participatory Community Surveys
4. Foodsysten and Risks Communication
5. Nature restoration and regional revitalization

In addition, students are required to take the research ethics education guidance provided in this seminar.
履修条件・関連する科目
成績評価の方法と基準
平常点
授業での活動に積極的・能動的に参画できたことを合格の基準とする
content of discussion and presentation, reports
教科書
特になし
not used
参考書
必要に応じて紹介する
前期の科学技術社会論も併せて履修することが望ましい
Shown in the classes.
It is desirable to take "Science, Technology and Society" of the first semester.
課外学習等(授業時間外学習の指示)
注意事項
授業言語 (資料)
一部英語
Partially in English
授業言語 (口頭)
日本語のみ
Japanese only
英語の質問への対応
Available
授業開講形態等
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置