時間割コード | | 3400803 | | 科目区分 | | Ⅱ類科目 Type 2 Subjects | | 科目名 【日本語】 | | 生態学セミナー1C | | 科目名 【英語】 | | Seminar on Ecology 1C | | コースナンバリングコード | | ENV126109B | | 担当教員 【日本語】 | | 依田 憲 ○ | | 担当教員 【英語】 | | YODA Ken ○ | | 単位数 | | 2 | | 開講期・開講時間帯 | | 春 月曜日 4時限 Spring Mon 4 | | 対象学年 | | 2年 2 | | 授業形態 | | 演習 Lecture | | 専攻 | | 地球環境科学専攻 | Department of Earth and Environmental Sciences |
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授業の目的 【日本語】 | | 生態学は、生物と環境との関係を、個体、個体群、群集、生態系の各階層におけるシステムとして扱う学問分野である。本セミナーでは、生態学とそれに関連する幅広い分野に対する理解を深めるとともに、生態学的トピックについて自ら学習し、取り組む能力を養う。また、さまざまな時空間スケールで現れる生態学的パターンとそのメカニズムについて理解する。特に本セミナーでは、生物個体群に関わる問題を数理的手法と野外調査を用いて解明するための方法論について学ぶ。【該当 DP】DP2 |
| | 授業の目的 【英語】 | | Ecology is a discipline of study that examines interactions between organisms and environments with four levels of the biological hierarchy; individuals, populations, communities, and ecosystems. This seminar aims to provide students with an understanding of ecology and the related disciplines and to enhance students' ability to learn topics related to ecology by themselves. Also, this seminar aims to deepen knowledge of ecological patterns and mechanisms at various spatiotemporal scales. In this seminar, students will study methods in population ecology with mathematical models and field study. (DP2) |
| | 到達目標 【日本語】 | | | | 到達目標 【英語】 | | | | 授業の内容や構成 | | 〇秋学期の授業は、遠隔もしくは対面にて行う。受講方法については別途メール等にて通知する。
個体群生態学のモデルの概要と野外調査計画立案のために必要な個体群生態学の基礎的な事項について、研究論文の紹介や、独自に立案した研究計画・実験計画の発表をおこない、皆でディスカッションする。
授業計画 1.個体群成長のモデル 2.個体群動態:密度依存要因と密度独立要因 3.生命表データ解析法 4.分布解析 5.サンプリング法 6.個体数推定法 7.種分布モデル 8.メタ個体群 9.集団遺伝学的方法 10.DNAメタバーコーディング 11.環境調査 12.植物群落調査 13.実験個体群 14.個体群の調査計画 15.個体群調査データのまとめ方 また履修者は本セミナーで実施される研究倫理教育ガイダンスの受講を必須とする。
参加者はセミナー前に指定のテキストを読んでおくこと。 | This course will read the latest papers of ecology and discuss the recent advances of the related topics.
1. Population growth models 2. Population dynamics 3. Life table 4. Distribution analysis 5. Sampling method 6. Population estimation 7. Species distribution model 8. Metapopulation 9. Population genetics 10. DNA meta barcoding 11. Environment survey 12. Vegetation study 13. Experimental population 14. Study plan in population ecology 15. Organizing your data
All participants are required to attend the Guidance session on research ethics conducted as part of this seminar.
Participants should read the designated texts before the class. |
| | 履修条件・関連する科目 | | | | 成績評価の方法と基準 | | 発表の内容(60%)、授業への参加態度(積極的質問)(40%)により評価する。
| Seminar presentation (60%) and participation (includes attendance and discussions)(40%) |
| | 教科書 | | "Introduction to Population Ecology", Larry L. Rockwood, Wiley-Blackwell "Ecology: Individuals, Populations and Communities", M. Begon et al., Wiley-Blackwell "An Introduction to Behavioural Ecology", Davis et al., Blackwell Publishing | "Introduction to Population Ecology", Larry L. Rockwood, Wiley-Blackwell "Ecology: Individuals, Populations and Communities", M. Begon et al., Wiley-Blackwell "An Introduction to Behavioural Ecology", Davis et al., Blackwell Publishing |
| | 参考書 | | 適宜指示、資料を配布する。 | Announced during the class. Handouts. |
| | 課外学習等(授業時間外学習の指示) | | | | 注意事項 | | | | 授業言語 (資料) | | | | 授業言語 (口頭) | | | | 英語の質問への対応 | | | | 授業開講形態等 | | | | 遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 | | | |
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