学部・大学院区分医・博前
時間割コード3821137
科目名 【日本語】トータルヘルスプランナー実践論
科目名 【英語】Practice Theory on Total Health Planner
コースナンバリングコード
担当教員 【日本語】浅野 みどり ○ 渕田 英津子 井上 倫恵 高井 次郎 未定
担当教員 【英語】ASANO Midori ○ FUCHITA Etsuko INOUE Tomoe TAKAI Jiro Undetermined
単位数2
開講期・開講時間帯春集中 その他 その他
Intensive(Spring) Other Other
必修・選択


授業の目的 【日本語】
地域の様々な場面において想定されるトータルヘルスプランナーの実践的役割および課題解決の方略について、コミュニケーションその他の理論に基づき学ぶ。多職種間カンファレンスの模擬体験を通して自らの考えを探求する。

授業の目的 【英語】
The aim of this course is to help students acquire the role, practice and problem solution strategy of the Total Health Planner on the communication theory and other theories. It also enhances the development of students’ idea through the experience of conference simulation among the various health care providers based on Interdisciplinary Model.
到達目標 【日本語】
コース終了時、学生は以下の能力を獲得する
(1)クライエントとその家族を中心としたプランニングの基本姿勢および患者・家族とのコミュニケーション能力,専門職間のコミュニケーション能力
(2)協働のために、他の専門職種独自の視点や役割を理解し、相互に尊重できる。
(3)チーム医療のあり方,専門職としての内省に基づき、チームとしての共通認識をもつ。
(4)多職種連携のアセスメントに基づいた患者目標を設定し、共有できる。

(カンファレンス演習/全2日間集中)
到達目標 【英語】
At the end of the course, student can get the following ability
(1) Communicative competence with a basic attitude of the planning with client and the family and communicative competence based on patient and family centered care with medical team.
(2) Understand the characteristic of original viewpoint and roles of each specialist and respect mutually for collaboration.
(3) Get the common recognition as a care team, based on the methods of the medical care team performance and reflection as the specialist.
(4) Share the goal of patient and family based on assessment of the multi-professional team cooperation.

授業の内容や構成
1. クライエント・家族中心のケアと他職種連携
Client and family centered care and interdisciplinary cooperation
2. 相互尊重のためのコミュニケーションスキル
Communication skill of health care expert for mutual respect
3. 相互尊重のためのコミュニケーションスキル
Communication skill of health care expert for mutual respect
4. 臨床倫理上の課題と支援、倫理的感性を磨くエッセンスとケアリング
Clinical ethics issue and support:Essence for developing ethical sensitivity and caring
5. 多職種間模擬カンファレンス演習、模擬カンファレンスの実施、グループ発表と質疑応答
Team conference simulation among the various health care providers/Practice of team conference simulation/Group Presentation and discussion

(all conference practice/two days concentration)
履修条件・関連する科目
トータルヘルスプランナー特論、保健学セミナー
成績評価の方法と基準
講義への参加姿勢,グループワークにおける自己の責任および役割の行使状況と協力状況およびレポート内容により、総合的に評価する。
Grading will be decided based on attendance, reports, and the quality of the performance of the team conference simulation.
教科書・テキスト
特に指定せず、随時紹介する。
Will be introduce in the class.
参考書
野村直樹著『協働するナラティヴ-グーリシャンとアンダーソンによる論文「言語システムとしてのヒューマンシステム」』(遠見書房,2013)
江口重幸,斉藤清二,野村直樹「ナラティヴと医療」(金剛出版,2006) 
水本清久ほか『実践 チーム医療論』(医歯薬出版,2011) 
課外学習等(授業時間外学習の指示)
新聞その他から地域包括ケアに関する情報を収集し、それぞれで課題や解決策を考えを深める。
授業の進め方
前半 4月~6月の土曜日14:00-17:00
後半 2日間(土日)集中でグループワークおよび発表会を実施します。
   グループワーク日程: 8/4-5(予定)
The first half:  Saturday 14:00-17:00 in April-June. 
The second half:  A group work and a concert are put into effect by 2 day (weekend) concentration.
   Group work schedule: maybe July 30-31
注意事項
本授業に関する参照Webページ
http://www.met.nagoya-u.ac.jp/THP/index.html
担当教員からのメッセージ
主体的に学び、少子高齢社会を包括的に支える健康増進モデルを開発・推進する人材になれるよう期待しています。
使用言語
日英併用
授業開講形態等
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置