授業の目的 【日本語】 | | 作業療法学を実践する上で,生体情報応用に特化した基礎的学識とその応用技術を学ぶ.生活支援技術に関連する作業療法学の研究手法や技法を研究計画に則して計画・推進する.当該専門分野の知識を深め,臨床実践で応用していく能力を養う.医療関連専門職間との連携を密とし,社会ニーズに即応できる知識基盤の充実と自立した探求能力を促進する.広く開講される関連講義・演習で学んだ理論と技術を基に,生活支援技術応用の進展に即応して,作業療法学の専門領域確立に向けた研究計画を展開する.国際的な支援技術のインフラ整備状況や先駆的応用技術を幅広く理解し,諸外国研究機関からの情報や研究成果を考察して,作業療法学における新たな支援技術確立の可能性について論究する.
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授業の目的 【英語】 | | In this lecture, you will learn basic knowledge specialized in biological information application and its applied technology in occupational therapy. We plan and examine occupational therapy research methods and techniques related to life support technology according to the research plan. We will deepen our expertise and gain the ability to apply it in clinical practice. We will work closely with medical professionals to enhance the knowledge base that can respond to social needs and promote independent questing. Based on the theories and techniques learned in related lectures and exercises that have been widely held, we will respond to the progress of the application of life support technology and develop a research plan to establish a specialized field of occupational therapy. A broad understanding of the state of infrastructure development and pioneering applied technologies of international assistive technologies, considering information and research results from foreign research institutions, and studying the possibility of establishing new assistive technologies in occupational therapy. |
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到達目標 【日本語】 | | ・情報工学分野の解析技法を応用した,脳・神経・筋活動に伴う生体情報処理の基礎的知識 と原理を理解する. ・様々な病変や障害に至った場合の代替・拡大的支援技術や,治療効果判定のための神経修 復原理と技法展開の現況を研究経過から考察できる. ・重度神経筋疾患者(児)の生活支援技術のこれまでの取り組みを国際的視野で再考し,作 業療法学に求められる新たたな支援技術の可能性を提案できる. ・生活活動の事象解決や作業遂行の分析に基づいて課題・問題点を明確とし,独自の発想で 提案した研究計画の推進が出来る. ・研究成果を論述し,学術学会での報告(発表)と議論ができる.
学生の主体的な研究推進を進めるため,以下の目標を示す. ・脳・神経・筋活動に伴う生体情報処理過程の電気生理学的基礎を論述出来る. ・支援技術領域を広い視点で概観し,生活支援に関わる技術領域の概要を理解する. ・PCを活用した信号処理に関わる基礎的事項と,生体情報解析技法の原理を身につける. ・支援技術領域における障害・病態の克服・改善のための先駆的取り組みを理解する. ・支援技術を応用・発展させるための独自の発想・着想を論理的に構築して提案できる.
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到達目標 【英語】 | | After applying for a preliminary (preliminary) examination and judging the suitability of the thesis draft, the applicant submits a dissertation dissertation; the final conditions are the examination of the dissertation examination and passing the final examination. Submit the master's thesis (not the abstract of the dissertation), complete the research results throughout the enrollment period, including publication of the dissertation (repository), as a dissertation dissertation (master's thesis) based on the application period and implementation of the plan. Develop a research plan in conjunction with the research results report at the conference. |
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授業の内容や構成 | | 本学学位審査規定に準拠し,予備(下見)審査付託による論文草稿の適否判断後,学位論文申請する.学位審査論文の審査と最終試験に合格することが終了条件となる.最終審査要件に関わる修士論文(論文要旨ではない)提出となる.論文公開(リポジトリ)を含め,在籍期間を通じた研究成果を,申請時期と計画実施により学位審査論文(修士論文)として完成させる.また,同時に進める学術学会での研究成果報告とあわせ研究計画を展開する.
After applying for a preliminary (preliminary) examination and judging the suitability of the thesis draft, the applicant submits a dissertation dissertation; the final conditions are the examination of the dissertation examination and passing the final examination. Submit the master's thesis (not the abstract of the dissertation), complete the research results throughout the enrollment period, including publication of the dissertation (repository), as a dissertation dissertation (master's thesis) based on the application period and implementation of the plan. Develop a research plan in conjunction with the research results report at the conference. |
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履修条件・関連する科目 | | 千島担当の「リハビリテーション療法学セミナーⅠ」を履修のこと. |
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成績評価の方法と基準 | | Class attendance and attitude in class. Seminar participation status. |
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教科書・テキスト | | Please refer to the lecture materials to be distributed. |
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参考書 | | ・A. M. Cook, S. M. Hussey: Assi st i ve Technol ogi es, 2nd ed. , 2002, Mosby. ・A. Schoegl : Bi osi gnal Processi ng, Graz Uni v of Tech, 生体医工学・情報脳科 学分野の講義資料を参考とする. ht t p: //hci . t ugraz. at /schl oegl /からアクセス 可. ・J. Mal mi vuo, R. Pl onsey: Bioelectromagnetism, Oxf ord Uni v Press, 1995. ・M.Selzer, S.Clarke et al: Textbook of neural repair and rehabilitation Vol 1/2, Cambridge Univ. Press, 2006. ・M. Sel zer, S. Cl arke, et c. : Text book of Neural Repai r and Rehabi l i t at i on, Vol 1,2006, Cambri ge Uni v Press.
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課外学習等(授業時間外学習の指示) | | |
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授業の進め方 | | The lecture materials to be distributed. |
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注意事項 | | 各履修者は,事前に担当千島に研究計画案や展開スケジュールについて確認・相談した上で履修すること.開講日・時間等,受講予定者の都合を出来る限り考慮しますので,事前に千島まで相談下さい.研究室 別館2F 連絡: 052-719-1369 mchishi@met.nagoya-u.ac.jp |
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本授業に関する参照Webページ | | https://www.met.nagoya-u.ac.jp/OT/index.html |
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担当教員からのメッセージ | | 本作業療法科学分野WWWを参照下さい. Start dates and times will be considered as much as possible for those who will be attending the course, so please consult with Prof. Chishima in advance. |
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使用言語 | | |
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授業開講形態等 | | |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 | | |
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