時間割コード | | 5400037 | | 科目区分 | | 体系理解科目 Interdisciplinary Subjects | | 科目名 【日本語】 | | 臨床環境学研修2 | | 科目名 【英語】 | | On-site Research Training in Clinical Environmental Studies II | | コースナンバリングコード | | ENV047004B | | 担当教員 【日本語】 | | 加藤 博和 ○ | | 担当教員 【英語】 | | KATO Hirokazu ○ | | 単位数 | | 2 | | 開講期・開講時間帯 | | 通年集中(春秋) その他 その他 Full-year course Intensive(Sp-Fa) Other Other | | 対象学年 | | 2年 2 | | 授業形態 | | 実習 Practical training | | 専攻 | | | |
授業の目的 【日本語】 | | 俯瞰的な視野を持ちながら環境問題の現場で実践的に取り組むことのできる専門家を育てることを目的に行うフィールド授業(On-site Research Training: ORT)です。環境学研究科と生命農学研究科の博士後期課程に設置されている「統合環境学特別コース」の必須授業であるとともに、「名古屋大学大学院6研究科連携ESDプログラム」の授業としても位置付けられ、コース以外の学生も自由に参加していただけます。 伊勢湾流域圏を対象に、多分野・多国籍の院生と教員でチームを組み、地域の自然と社会の持続可能性を脅かす問題を現地調査によって特定し、住民や行政とも連携して、解決策の探索やそれらの実施に伴う影響の予測を行うプログラムです。 個別の環境問題の解決を目指した多分野融合の取り組みに受講生が主体的に参加することで、環境問題の全体構造の複雑さと、それを理解し解決することの難しさ、また真の解決に向けて必要な課題の数々を、実践的に体得することができます。こうした取り組みは、環境学の統合的研究のプロジェクトリーダーなど優秀な研究者の養成はもとより、国際的な環境実務・環境技術者、行政・企業の環境担当官など、環境学の内外において活躍できる力の育成につながると期待されます。 【DP3】自らの専門領域に閉じない柔軟な英知を身につけ、環境にかかわる幅広い学問分野を自由に咀嚼する ことができる。 【DP5】科学的な知見をもとに社会の様々な分野の要求に応えることができる。 |
| | 授業の目的 【英語】 | | To learn the methods of problem-solving and widen one's perspectives to environmental issues through the activities of "identifying environmental issues, planning & conducting the research activities, and putting the results for publication to be of use of local people". This also helps to obtain learning experiences which one cannot have when only researching and staying in one's own research field and laboratory. 【DP】DP3,DP5 |
| | 到達目標 【日本語】 | | | | 到達目標 【英語】 | | | | 授業の内容や構成 | | 2020年度は長野県木曽町を対象地域とし、定期もしくは集中形式で研修を実施します。内容は、 1)学内における事前検討 2)全員による現地視察(2泊3日) 3)個別の班に分かれたテーマ別調査 4)問題解決にむけた総合的な処方箋の取りまとめ 5)現地における処方箋の公開と影響評価シミュレーション などからなります。
詳しい内容は以下の統合環境学特別コース説明会にて説明します。 日時 2020年4月9日(木)17:00〜17:30 【終了しました】→受講申請は5月連休明けまで延長します。 場所 環境総合館3階 講義室3
臨床環境学研修の受講対象となる院生は、対象地域の環境問題について、今、博士論文を作成している院生ではありません。むしろ、他の地域を対象に研究を行っており、対象とする地域やその問題を良く知らなかったり、大循環モデルを用いた気候シミュレーションなど、野外調査とは無縁な研究を行ったりしている院生に積極的に研修に参加してもらい、自らの研究テーマが、国内外の具体的な環境問題とどのように結びついているか、理解を深めてもらいたいと考えています。 | This training course provides the students with on-site research training (ORT) opportunities. The ORT is developed to equip the students with the capacity to conduct newly-proposed Clinical Environmental Studies (CES). CES aims to solve societal issues associated environmental sustainability and resilience by means of experimental approach (continuous hypothesis development regarding diagnosis, prescription and treatment) in collaboration between researchers and stakeholders from various fields and expertise. In the ORT, graduate students and teaching staffs from diverse disciplines of natural sciences, social sciences and humanities form study groups to identify problems that threaten the natural and societal sustainability in the specified area of Ise Bay Bioregion, Japan, where Nagoya University is located. The study groups then search the possible solutions and predict the effects and impacts of proposed solutions, in tandem with residents and local governments. The students are able to understand the complexity of the whole picture of so-called environmental problems, the difficulty of appropriate understanding and solving such problems, and necessary issues that are to be clarified towards true solution, through proactive participation in the ORT. Those who participate in this training course are to be very effective to nurture the capacity that are needed in various professional positions such as international/domestic environmental managers/engineers/scientists and environment specialists in governments/private companies, as well as project leaders of integrated research in the field of the environment.
We will conduct the ORT in Kiso town (tbd.), Nagano prefecture, among the Ise Bay Bio-region, in 2020. The training is a mixture of regular classes and intensive field survey. The contents include: 1)Pre-examination on the campus 2)Field survey by all members (2 nights 3 days) 3)Theme-specific research and survey by separate study groups 4)Development of integrated prescription towards problem solving 5)Presentation of proposed prescription in the field; environmental impact assessment/simulation The details will be explained at the guidance of the Integrated Environmental Studies Course: Date and time: 17:00-18:30, Thursday, 9th April 2020 【Closed】★Registration and the first meeting is postponed until May.(tbd.) Venue: Lecture Room 3, 3rd floor, Environmental Studies Building, Higashiyama Campus |
| | 履修条件・関連する科目 | | | | 成績評価の方法と基準 | | 調査への参加頻度、調査発表の内容で評価します。 | The evaluation will be based on the frequency of participation in the field survey and the quality of presentation in the class. |
| | 教科書 | | 渡邊誠一郎・中塚 武・王 智弘編:臨床環境学、名古屋大学出版会、2014 | None PDF file of Chapter 4, "Clinical Environmental Studies" (in English) will be provided. |
| | 参考書 | | 必ず学生向け保険(日本国際教育支援協会「学生教育研究災害保険」及び「学研災付帯賠償責任保険」)に加入しておいてください。 | Please make sure to subscribe both “personal accident insurance for students pursuing education and research (PAS)” and “liability insurance coupled with PAS” (Japan Educational Exchanges and Services). |
| | 課外学習等(授業時間外学習の指示) | | | | 注意事項 | | | | 授業言語 (資料) | | | | 授業言語 (口頭) | | | | 英語の質問への対応 | | | | 授業開講形態等 | | | | 遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 | | | |
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