時間割コード5400741
科目区分Ⅱ類科目
Type 2 Subjects
科目名 【日本語】環境法政論セミナー2E
科目名 【英語】Legal and Political Environment Seminar 2E
コースナンバリングコードENV347025J
担当教員 【日本語】山田 高敬 ○
担当教員 【英語】YAMADA Takahiro ○
単位数2
開講期・開講時間帯春 水曜日 5時限
Spring Wed 5
対象学年1年
1
授業形態演習
Lecture
専攻
社会環境学専攻
Department of Social and Human Environment


授業の目的 【日本語】
【授業の目的】
このセミナーは環境法政論講座の大学院生を対象として想定している。

<山田教授の担当分>
国際政治学の理論や方法論への理解を深めることを目的とする。

<野村教授の担当分>
環境教育学への理解を深めることおよび、受講者の研究プロジェクトに関する議論・指導を行うことを目的とする。(なお、環境政治セミナーと補完関係にあるため、同セミナーも受講することが望ましい。)

【到達目標】
<山田教授の担当分>
この授業では、受講生が以下の知識・能力等を身につけることを目標とする。
* 国際政治学の基礎的な概念や理論に関する知識
* 因果的な推論方法に関する知識と技術

<野村教授の担当分>
この授業では,受講者が以下の知識・能力等を身につけることを目標とする。
* 環境教育の歴史や政策、実践、理論に関する基礎的な知識。
* 研究の方法論の一層の理解。

【該当DP】
DP2
授業の目的 【英語】
【Aims】
This seminar is designed for students of the Environmental Law and Politics Unit(Kankyo Hoseiron Kouza).


The aim of this seminar is to learn about the basic theoretical debates in the field of International Relations as well as about different methodologies used to study international relations.


The aims of this seminar include studying the history, policy, theory and practice of environmental education, and discussing the research projects of seminar participants.
(This seminar is complimentary to his Environmental Politics Seminars A-D, and therefore the participants of this seminar course are strongly recommended to take them as well.)

【Learning Outcomes】

After completing this course, students should have a basic understanding of:
* essential concepts and theoretical debates in the field of International Relations and
* different methodologies for analyzing international relations.


Upon completion of this course, students should be able to:
* have a basic understanding of the history, policy, theory and practice of environmental education.
* have a further understanding of research methodology.
到達目標 【日本語】
到達目標 【英語】
授業の内容や構成
■受講希望者は事前に担当教員に連絡のこと。(受講者数などを勘案して時間・オンラインでの受講方法などを決定し、NUCTで通知する。)

【授業の構成】
このセミナーは環境法政論講座の大学院生を対象として想定している。
また、履修者は本セミナーで実施される研究倫理教育ガイダンスの受講を必須とする。

<山田教授の担当分>
国際政治学の理論および方法論に関する文献講読を行うとともに、セミナー参加者の遂行する研究に対して議論を通じて適宜指導を行う。

<野村教授の担当分>
環境教育学に関する文献講読や、セミナー参加者の研究発表を元に、議論・指導を行う。
主な内容は以下の通りである。
HISTORY/HISTORIES, OBJECTIVES and MOVEMENTS
1. The International History of Environmental Education(EE) (1)
2. The International History of EE (2)
3. The History of EE in Japan (1) Pollution Education
4. The History of EE in Japan (2) Conservation Education
POLICY and PRACTICE
5. Policy and Institutionalization of EE in East Asia
6. School Education and EE in Japan
RESEARCH/THEORY
7. Research and Theories in EE
8. Learning Processes in EE
9. Evaluation of EE Programmes and Materials
EE & EDUCATION for SUSTAINABLE DEVELOPMENT (ESD) around the WORLD
10. EE in the USA
11. EE in the UK
12. EE in Germany and Australia
13. EE in China
14. EE in Korea and Taiwan
15. EE in Southeast Asia: Indonesia and Thailand
16. Disasters and EE/ESD: In the Case of Japan
17. Others

【授業時間外学習の指示】
<山田教授の担当分>
各受講者は、予め指定図書を予習して、内容をまとめるとともに、それについて議論できるように準備をすること。

<野村教授の担当分>
各受講者は、次回の授業内容を予習して、議論できるよう準備をするとともに、リーディングリストに記載されている各回の設問に対する回答を用意すること。
■Please contact Prof. Yamada or Prof. Nomura in advance if you want to take this seminar.
Information on how to attend this seminar (such as the Zoom URL) will be given via the NUCT.

【Contents】
This seminar is designed for students of the Environmental Law and Politics Unit(Kankyo Hoseiron Kouza).
All participants are required to attend the guidance session on research ethics conducted as part of this seminar.


Students are required to read assigned literature concerning International Relations theories and methodologies and also to advance their own research agenda in close consultation with the instructor.


Seminar participants will read books and articles related to the history, policy, theory and practice of environmental education(EE).
Participants are also required to give presentations about their own research.

The basic and tentative schedule is as follows, covering approximately one topic per week.

HISTORY/HISTORIES, OBJECTIVES and MOVEMENTS
1. The International History of EE (1)
2. The International History of EE (2)
3. The History of EE in Japan (1) Pollution Education
4. The History of EE in Japan (2) Conservation Education
POLICY and PRACTICE
5. Policy and Institutionalization of EE in East Asia
6. School Education and EE in Japan
RESEARCH/THEORY
7. Research and Theories in EE
8. Learning Processes in EE
9. Evaluation of EE Programmes and Materials
EE & EDUCATION for SUSTAINABLE DEVELOPMENT (ESD) around the WORLD
10. EE in the USA
11. EE in the UK
12. EE in Germany and Australia
13. EE in China
14. EE in Korea and Taiwan
15. EE in Southeast Asia: Indonesia and Thailand
16. Disasters and EE/ESD: In the Case of Japan
17. Others


【Preparation/Review】

Students are required to read the assigned reading material beforehand and prepare comments for discussion.


This is a seminar module. Its success and your achievement will depend upon your knowledge of the readings, your readiness to participate in discussion, and the quality of your oral and written work.

Student Requirements:
* Weekly readings should be done prior to each session.
* Students are expected to contribute to seminar discussions regularly. This requires that you come to seminar prepared to talk in detail about the assigned readings and key questions for each session provided in the reading list.
履修条件・関連する科目
成績評価の方法と基準
<山田教授の担当分>
平常点で成績評価を行う。

<野村教授の担当分>
平常点で成績評価を行う。

Grading will be based on coursework (100%).


Assessment is based on coursework (100%).
教科書
<山田教授の担当分>
第一週目以降に、リーディングリストを配布する。

<野村教授の担当分>
第一週目以降に、リーディングリストを配布する。

Reading assignments will be provided in class.


Reading list will be provided in the first week or later.
参考書
<山田教授の担当分>
第一週目以降に、リーディングリストを配布する。

<野村教授の担当分>
第一週目以降に、リーディングリストを配布する。

Reading assignments will be provided in class.


Reading list will be provided in the first week or later.
課外学習等(授業時間外学習の指示)
注意事項
授業言語 (資料)
日英併記
Japanese and English
授業言語 (口頭)
日英両方
Japanese and English
英語の質問への対応
Available
授業開講形態等
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置