時間割コード5400745
科目区分Ⅱ類科目
Type 2 Subjects
科目名 【日本語】理論社会学セミナー9
科目名 【英語】Seminar on Theoretical Sociology 9
コースナンバリングコードENV347029J
担当教員 【日本語】室井 研二 ○
担当教員 【英語】MUROI Kenji ○
単位数2
開講期・開講時間帯秋 火曜日 2時限
Fall Tue 2
対象学年1年
1
授業形態演習
Lecture
専攻
社会環境学専攻
Department of Social and Human Environment


授業の目的 【日本語】
【授業の目的】大災害の頻発を背景に、日本でも災害に関する社会学的な調査研究に一定の蓄積がみられる。しかし、理論的な分析や検討は不足しているため、実証的な研究成果の蓄積や共有は進んでいない。こうした反省に立ち、この授業ではこれまで災害研究で培われてきた理論的な研究を振り返り、自然災害の社会的側面を把握するための方法論を習得することを目的とする。
【到達目標】➀英語圏の災害研究で蓄積されてきた主だった理論的系譜について説明することができること、➁そうした理論的枠組を具体的な災害事例の分析に適用し、防災の課題について論考することができることを到達目標とする。
【該当DP】DP2、DP4
授業の目的 【英語】
Objective
 With the backdrop of several big disasters in recent years, sociological disaster research in Japan has been quite advanced. However, such empirical findings are not succeeded well because of lack of theoretical consideration. Therefore, this seminar aims to learn methodology to grasp social aspect of natural disaster through reviewing main theories in disaster studies so far.  

Goal
In the end of the course, participating students are expected to explain main theories of American disaster studies, and to propose challenges concerning disaster risk reduction from the viewpoint of sociology. (DP2, DP4)
 


到達目標 【日本語】
到達目標 【英語】
授業の内容や構成
授業の開始日は10月6日、406多目的講義室で行う。初回の授業時に今後の授業の進め方について相談したい。

【授業の構成】テーマごとに代表的な論文を取り上げ、講読と質疑によって授業を行う。

1 イントロダクション─どうして災害は社会学に内部化されていないのか?
2 古典的災害研究1 緊急対応の研究(社会学的アプローチ)
3 古典的災害研究2 土地利用対応の研究(人間生態学的アプローチ)
4 現代の災害研究1 災害の発生メカニズムの研究(脆弱性理論)
5 現代の災害研究2 災害復興の研究(レジリエンス論)
6 日本における災害研究1 阪神大震災研究
7 日本における災害研究2 東日本大震災研究

【授業時間外学習の指示】授業開始時までに所定の論文を必ず熟読し、論点を整理しておくこと
 
Structure of the seminar: Reputable articles concerning disaster studies are picked up. Participants are expected to report and discuss about the articles.

1. Introduction: Why disaster study is not internalized in sociology?
2. Classical disaster theory 1: sociological studies of emergent situations
3. Classical disaster theory 2: human ecological approach to land use and disaster
4. Contemporary disaster theory 1: social causes of disaster (vulnerability theory)
5. Contemporary disaster theory 2: comparative study of disaster reconstruction
6. Disaster research in Japan 1: Study of Great Hanshin Earthquake
7. Disaster research in Japan 2: Study of Great East Japan Earthquake

Students are requested to read every article in advance.
履修条件・関連する科目
成績評価の方法と基準
・報告、ディスカッションへの貢献、期末レポートによって評価する。
・期末レポートは、災害研究の理論枠組を用いて具体的な災害事例を分析し、防災の課題を論じるものとする。
・ディスカッションへの「貢献」とは、テーマへの理解を深めるような問いや意見を発することを指す。
・報告25%、ディスカッションへの貢献25%、期末レポート50%で点数をつけ、100点満点で60点以上を合格とする。
- Evaluation is based on presentation(25%), contribution to discussion(25%) and final report(50%). The score above or equal to 60 is required for credits.
- Theme of final report is to discuss challenges of disaster risk reduction based on the theoretical and empirical analysis of particular disaster.
- Contribution to discussion means making useful remarks on the issues.
教科書
テーマごとに適当な論文を配布する。
Papers and handouts will be shared in every class.
参考書
授業中に適宜紹介する。
Related books and articles will be introduced during the class.
課外学習等(授業時間外学習の指示)
注意事項
授業言語 (資料)
日本語のみ
Japanese only
授業言語 (口頭)
日本語のみ
Japanese only
英語の質問への対応
Available
授業開講形態等
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置