授業の目的 【日本語】 | | 【開講目的】 本セミナーは,環境に関する課題をマネジメントやシステムの視点から考察し,環境学の学識に基づいた,未知の分野を拓く姿勢を身につけることを目的にする。[該当DP2,DP4]
【達成目標】 本セミナーでは,創造力,応用力,統合力等の資質・能力の向上及び陶冶を目標におき,人間的要素を含めたプロセスシステム思考に基づく,人工物とその環境の解析と設計に関するセミナーを行う。
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授業の目的 【英語】 | | * Goal of this course The goal of a series of seminars is to acquire mindset for exploring possible future based on environmental studies. [ Corresponding to DP2 and DP4 ]
* Objectives This seminar aims to achieve capabilities on imagination, application, and integration through architecture and analysis of artifact and its environment from the viewpoint of the process systems thinking that values human factors.
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到達目標 【日本語】 | | |
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到達目標 【英語】 | | |
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授業の内容や構成 | | 【授業構成】 (受講意向調査)アンケート番号:797496 (Meikaiくんにアクセスした時の番号) ★通常の授業を実施できないばあいには,ICTを活用したセミナーを実施する。 この一連のセミナーは,大学院生として求められる資質・能力を醸成するために,次の論題と手法を扱う。 (1) 組織文化を活かした企画や評価の方法論 (2) 組織活動の質向上に資する情報のマネジメントと分析 (3) 思考力と想像力を醸成するための創造的な場の設計 (4) プロセスシステム思考による業務及びサービスプロセスの可視化と再設計 また,修士及び博士論文に活かされるような主題や課題も扱う。 なお,履修者は本セミナーで実施される研究倫理教育ガイダンスの受講を必須とする。
【課外学修】 システム科学やマネジメント科学に関する文献調査,最新の研究動向をセミナーで発表する。 研究活動に利用する効果的なレジュメを作成する。
| * Coursework This series of seminars will cover the following topics and methods, that are designed to foster students' capabilities required as graduate students. (1) Methodologies for planning and assessment according to organizational culture (2) Information management and analysis to progress organization activities in quality (3) Design the "BA" to cultivate the power of rational thought and imagination (4) Redesign of business and service processes based on process systems thinking
Selected topics could be developed in graduate student's master/doctor thesis. All participants are required to attend the guidance session on research ethics conducted as part of this seminar.
* Study in out of class To present the latest research trend, bibliographic survey, and document investigation on system and management sciences. To make an effective resume that can be utilized for research communication.
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履修条件・関連する科目 | | |
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成績評価の方法と基準 | | 【成績評価の方法と基準】 能動的な参画と学術的議論(50%),発表とレポート(50%)
【成績の段階評定】 成績評定は,全学共通の6段階評価基準に沿って行う。
| * Evaluation and Criteria Active attitude and involvement through academic discussion : 50% Presentation and reports : 50%
* Grading Grading is based on the six-grade evaluation defined by university regulations.
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教科書 | | プリントを配布する。 | To be distributed in the class |
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参考書 | | ・前田明洋・栗本英和(2019):ネクサス・コモンズ,白揚社 ・必要に応じてセミナー時に紹介する。
| MAEDA,A. and H.KURIMOTO (2019): Nexus Commons, Hakuyo-sha It is not specified in particular, but some textbooks and references will be introduced as necessary.
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課外学習等(授業時間外学習の指示) | | |
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注意事項 | | |
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授業言語 (資料) | | |
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授業言語 (口頭) | | |
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英語の質問への対応 | | |
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授業開講形態等 | | |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 | | |
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