学部・大学院区分
Undergraduate / Graduate
学部
科目区分
Course Category
基礎セミナー
First Year Seminar
科目名 【日本語】
Course Title
基礎セミナーA
科目名 【英語】
Course Title
First Year Seminar A
使用言語
Language Used in the Course
日本語
テーマ(基礎セミナーのみ)
Theme of First Year Seminar(First Year Seminar Only)
物理教科書にのっている「おもしろい実験」を作ろう
担当教員 【日本語】
Instructor
吉田 隆 ○
担当教員 【英語】
Instructor
YOSHIDA Yutaka ○
単位数
Credits
2
開講期・開講時間帯
Term / Day / Period
Ⅰ 月曜日 5時限
I Mon 5


授業の目的 【日本語】
Goals of the Course [JPN]
今、日本や世界が抱えている課題の中でエネルギーの創生は大きなテーマとなっています。最先端技術、ナノテクノロジーに関する様々な技術を工夫して新規エネルギー技術が提案されています。さらにそれらの新規エネルギー技術とともに、「リニア・モーターカー」「電気自動車」などの夢の科学技術が現実のものとして開発されつつあります。そのような高度な技術も基礎的な物理現象などから展開されてきたものです。
本セミナーでは、中学高校の教科書にのっている「さまざまな実験」から、各自であらたな「実験・装置」を提案して、実際に作製し、プレゼンテーションし、討論します。
授業の目的 【英語】
Goals of the Course [ENG]
The creation of energy has become a major theme among the issues facing Japan and the world. New energy technologies are being proposed by devising various technologies related to nanotechnology. Furthermore, along with these new energy technologies, dream science and technology such as "linear motorcars" and "electric vehicles" are being developed as reality. Such advanced technology has also been developed from basic physical phenomena. In this seminar, we will propose new "experiments / equipment" from the "various experiments" in the textbooks of junior high school and high school, and actually make, present, and discuss.
授業の達成目標 【日本語】
Objectives of the Course [JPN]
高校時代に教科書などで習った物理現象などを再度思い出し、各自であらたな「実験・装置」を提案して、実際に作製し、プレゼンテーションし、他の学生と協力・討論する。
授業の達成目標 【英語】
Objectives of the Course [ENG]
You remember the physical phenomena learned in textbooks in high school, each person proposes a new "experiment", actually creates it, makes a presentation, and cooperates / discusses with other students.
教科書
Textbook
適宜プリント配布
課外学修等
Study Load (Self-directed Learning Outside Course Hours)
インターネットによる検索及び図書館での調査を適宜おこなう。
注意事項
Notice for Students
本授業に関するWebページ
Reference website for this Course
担当教員からのメッセージ
Message from the Instructor
中学高校の教科書にのっている「さまざまな実験」から、数名の様々な分野の学生と組む班であらたな「実験・装置」を提案して、実際に作製し、プレゼンテーションし、討論します。これまでも多くの学生さんとオリジナルな新しいテーマを考えてきました。皆様も物理化学現象を「目でみれる」ように中学・高校の教科書をもって、オリジナルな装置をつくって見ませんか?
実務経験のある教員等による授業科目(大学等における修学の支援に関する法律施行規則に基づくもの)
Courses taught by Instructors with practical experience
授業開講形態等
Lecture format, etc.
https://office.ilas.nagoya-u.ac.jp/2021-spring-implementation/