学部・大学院区分
Undergraduate / Graduate
学部
科目区分
Course Category
文系教養科目
Liberal Education Courses in Humanities and Social Sciences
科目名 【日本語】
Course Title
表象と文化
科目名 【英語】
Course Title
Culture and Representation
使用言語
Language Used in the Course
日本語
担当教員 【日本語】
Instructor
近本 謙介 ○
担当教員 【英語】
Instructor
CHIKAMOTO Kensuke ○
単位数
Credits
2
開講期・開講時間帯
Term / Day / Period
Ⅱ 水曜日 3時限
II Wed 3


授業の目的 【日本語】
Goals of the Course [JPN]
本授業の目的は、日本文化の豊かな表象と位置づけられる芸能の世界を多面的に学ぶことにある。授業で取り上げる内容を通じて、伝統的な古典芸能について基礎的な知識を養い、歴史的・文化的位置づけを把握する。
授業の目的 【英語】
Goals of the Course [ENG]
The purpose of this course is to explore the world of the performing arts, regarded as a rich representation of Japanese culture, from a variety of perspectives. Through the content addressed in this class, students will develop a basic knowledge of traditional classical performing arts and acquire a grasp of their historical and cultural relevance.
授業の達成目標 【日本語】
Objectives of the Course [JPN]
本授業では、神仏への奉納を起源とする芸能や、法会・儀礼と深く関わる芸能の諸相を、神仏とひとの織りなす表象の文化史として理解する力を養うことを目標とする。
授業の達成目標 【英語】
Objectives of the Course [ENG]
In this course, the main objective is to develop the ability to understand the performing arts, which originated in dedications to the kami and buddhas, and the various aspects of the performing arts, that share a deep connection to the dharma assemblies and rites, as representations of a cultural history that weaves together the kami, buddhas and people.
教科書
Textbook
教科書は使用せず、必要な資料等は授業中に提示・配布する。
課外学修等
Study Load (Self-directed Learning Outside Course Hours)
授業で取り上げる文献資料の読解および絵画・映像資料の内容把握と読解のため、授業時間とほぼ同等の時間の課外学修を必要とする。
注意事項
Notice for Students
リアクション・ペーパーの内容を重視する。
予習・復習として、文献資料や絵画資料の読解の課題を課すことがある。
本授業に関するWebページ
Reference website for this Course
担当教員からのメッセージ
Message from the Instructor
芸能の世界を日本文化の表象として捉える作業に、積極的かつ能動的に取り組んでほしい。
Lecture on Japanese ancient rituals and performing arts
実務経験のある教員等による授業科目(大学等における修学の支援に関する法律施行規則に基づくもの)
Courses taught by Instructors with practical experience
授業開講形態等
Lecture format, etc.
https://office.ilas.nagoya-u.ac.jp/2021-fall-implementation/