学部・大学院区分
Undergraduate / Graduate
理学部
時間割コード
Registration Code
0665610
科目区分
Course Category
専門基礎科目
Basic Specialized Courses
科目名 【日本語】
Course Title
地球生物学
科目名 【英語】
Course Title
Geobiology
コースナンバリングコード
Course Numbering Code
担当教員 【日本語】
Instructor
大路 樹生 ○ 門脇 誠二
担当教員 【英語】
Instructor
OJI Tatsuo ○ KADOWAKI Seiji
単位数
Credits
2
開講期・開講時間帯
Term / Day / Period
春 月曜日 2時限
Spring Mon 2
授業形態
Course style
講義
Lecture
学科・専攻
Department / Program
地球惑星科学科
必修・選択
Compulsory / Selected
必修


授業の目的 【日本語】
Goals of the Course(JPN)
地球はその誕生以来、ダイナミズムを保ちながら現在まで「生きた」惑星として存在している。そのダイナミズムを支えているのは、プレート運動と生命活動の両者である。
生命進化は地球表層環境の進化と密接な関係を持ち、地球史の中で両者はあたかも「共進化」のように振る舞ってきた。当講義では地球史について生命進化を振り返りながら、特にその中で短時間に大きな変化をもたらした現象を中心に講義する。また基礎的な地質的時間概念についても講義する。また人類進化に関しても講義する。
なお、人類進化に関する2回の講義は門脇誠二講師(博物館)によって行われる。

Since its formation, the earth have exhibited its dynamism as a "living" planet. Two agents, plate tectonics and the biotic evolution, have both supported this dynamism since at least 3 billion years ago. Biotic evolution has close relationship with evolution of earth's environments, and the both have acted as a "symbiosis" during the long history of earth. This lecture provides major history of earth with events in the biotic evolution, with special focus on the major events that occurred in short period of time. Fundamental concepts of geological time, and evolution of human are also explained.
The last two lectures about human evolution are conducted by Dr. Seiji Kadowaki (Nagoya University Museum).
授業の目的 【英語】
Goals of the Course
到達目標 【日本語】
Objectives of the Course(JPN))
この講義では、受講生が授業終了時に、以下の知識・能力を身に着けていることを目指す。
1.地球にさまざまな時間スケールが存在することを理解し、時代(時間)の決め方に関する基礎知識を身に着けること。
2.地球表層環境と生物とが、長い時間軸で互いに影響を及ぼしあい、共に「進化」してきた関係であることを理解すること。

Attendees of this lecture are expeted to acquire the following knowledge and abilities at the end of the course.
1. To understand existence of various time scales on earth and to acquire fundamental knowlege about estimating ages of the geologic past.
2. To understand that both surface environement and life on earth mutually influence each other in the long time axis, and that they are in the relation of "co-evolution".
到達目標 【英語】
Objectives of the Course
授業の内容や構成
Course Content / Plan
1.生命と地球の「共進化」、化石化作用とタフォノミー、化石から知る生物多様度
2.地球と地層の年代を求める方法: その歴史、時間層序単位
3.初期地球と生命の誕生、最古の化石記録
4.大酸化イベントと真核生物の進化
5.多細胞動物の進化: エディアカラ紀の生物と環境
6.カンブリア爆発: 左右相称動物の進化
7.カンブリア爆発: その原因とフィールドワークからの実例
8.生物多様度の変遷と大量絶滅
9.中生代の海洋変革
10.「生きている化石」の古生物学
11.棘皮動物の生物学・古生物学
12.古環境の推定法、現在と近未来の地球環境
13.人類の進化(1):  ヒトの生物学的な位置づけ、猿人~原人の進化と気候変化の関係
14.人類の進化(2): 原人と旧人段階の人類多様性、ホモ・サピエンスの出現と拡散、旧人・新人交替劇
15.試験

1. "Co-evolution" of life and earth environments, fossilization and taphonomy, biotic diversity based on fossils.
2. How have we dated geologic formations and the earth? Its history, geologic time scale.
3. Early earth and the birth of life, the oldest record of fossils.
4. "Great oxidation event" and the evolution of eucaryotes.
5. Evolution of Metazoa: life and environments during Ediacaran Period.
6. Cambrian Explosion: evolution of bilaterians.
7. Cambrian Explosion: its cause and evidence from the field work.
8. History of biodiversity and mass extinctions.
9. Mesozoic marine revolution.
10. Paleontology of "Livng fossils".
11. Zoology and paleobiology of echinoderms.
12. Methods of estimating paleoenvironments, and the earth environment in near future.
13. Human evolution 1: Biological position of humans, evolution of early hominins and Homo erectus and its
relationship to climatic changes.
14. Human evolution 2: Diversity of Homo species, the appearance and geographic expansion of Homo sapiens, and
the demise of archaic hominins.
15. Examination.

授業で宿題を出し、次回までに解答を準備してもらう。

Homework tasks will be issued during the lectures, and attendees are requested to answer them by the next lecture.
履修条件
Course Prerequisites
基本的な事項から講義するので、特に必要な前提は設けない。

This lecture begins with fundamental level, and therefore no previous conditions are required.
関連する科目
Related Courses
地球生物学実習、地球生物圏進化学
成績評価の方法と基準
Course Evaluation Method and Criteria
授業内容の理解と内容への積極的なアプローチ、レポート、最終試験によって評価する。

Scores are based on the understanding of the contents given during the lecture, positive approach to the contents, reports and the last examination.
不可(F)と欠席(W)の基準
Criteria for "Fail (F)" & "Absent (W)" grades
参考書
Reference Book
「フィールド古生物学―進化の足跡を化石から読み解く」、大路樹生著、東京大学出版会、2009年。

"Field Paleontology", T. Oji, 2009, publ. from University of Tokyo Press.
教科書・テキスト
Textbook
講義、およびNUCTで資料を配布する。

Handouts are distributed by the lectures and through the NUCT.
課外学習等(授業時間外学習の指示)
Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours)
注意事項
Notice for Students
他学科聴講の可否
Propriety of Other department student's attendance
他学科聴講の条件
Conditions for Other department student's attendance
地球と生物への興味、進化への興味を持っていること。

Those who are interested in the earth and biology would be preferable.
レベル
Level
キーワード
Keyword
履修の際のアドバイス
Advice
授業開講形態等
Lecture format, etc.
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置
Additional measures for remote class (on-demand class)