授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 手外科領域のリハビリテーションに必要な評価方法、介入方法の基礎を学ぶことを目的とする。 |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | This course introduces the assessments and interventions related to hand therapy for establishing the basis. |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | 手外科領域のリハビリテーションに必要な評価方法、介入方法の基礎を学ぶことを目的とする。
授業終了時に、受講者が以下の能力を身につけていることを目標とする。
1. 正常・病態・疾患に基づいた評価方法を理解し、説明できる。
2. 正常・病態・疾患に基づいた治療方法を理解し、説明できる。 |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | By the end of the course, students should be able to do the following:
1. Understand and explain the assessments based on the normality, pathological conditions, and diseases
2. Understand and explain the therapeutic interventions based on the normality, pathological conditions, and diseases. |
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授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 1. 手の機能解剖
Anatomy of hand
2. 手の外科における医学情報
Commonly used knowledge in hand surgery
3. 観察による情報の確認と障害の評価
Assessment of physical impairment using observation and objective assessment tool
4. 治療手段の決定と実行
Decision-making and execution of therapeutic approach
5. 知覚の再学習
Re-learning to perception
6. 装具療法
Orthotic treatment
7. 疾患別ハンドセラピー1(末梢神経損傷、腱損傷、MP関節置換術)
Hand therapy 1 (peripheral nerve injury, tendon injury, and joint replacement)
8. 疾患別ハンドセラピー2(熱傷強直手、その他)
Hand therapy 2 (Rigid hand following burn injury, etc.) |
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履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | 装具作業療法学、装具作業療法学実習と関連する。
The class is associated with classes, orthosis for occupational therapy and the practice. |
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成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 授業中の出席状況と授業中の討論への貢献、授業最終回の筆記試験で評価します。100点満点で60点以上を合格とします。
授業中の討論への貢献は、質問に対する返答や積極的な発言を「貢献」とします。 筆記試験の内容は、到達目標を基準に作成します。
Grading will be decided based on class attendance, attitude, and term-end examination. Students must earn at least 60 points out of 100 to pass the class. |
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教科書・テキスト Textbook | | 特に指定しない。資料を配布する。
Not specified. Materials will be distributed. |
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参考書 Reference Book | | 上羽康夫.『手 その機能と解剖』(金芳堂).
Yasuo Ueba. Hand-the function and anatomy. Kinpodo.
斎藤慶一郎.『ハンドセラピィ(リハ実践テクニック)』(メジカルビュー社).
Keiichi Saito. Hand therapy (practical technique for rehabilitation). Medical view.
中田真由美、大山峰生.『作業療法士のためのハンドセラピー入門』(三輪書店).
Mayumi Nakada, Mineo Oyama. Hand therapy for occupational therapist. Miwa shoten. |
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課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | ・授業の到達目標を達成するため、各自予習復習をしておくこと。
・All students will perform to prepare and review the contents of this class to establish this course objectives. |
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授業の進め方 How to proceed with the class | | 講義。秋学期2期に集中講義として開講する。
Lecture. The class will be started as "two days-intensive lecture" at 2 semester in fall term. |
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注意事項 Notice for Students | | |
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本授業に関する参照Webページ Reference website for this Course | | |
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担当教員からのメッセージ Message from the Instructor | | 国内のハンドセラピーは、名古屋に古い歴史があり、現在も注目される経緯があります。
Nagoya has an old history of hand therapy in Japan. Even now, hand therapy in Nagoya continues to lead the field clinically and academically. |
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使用言語 Language(s) for Instruction & Discussion | | |
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授業開講形態等 Lecture format, etc. | | ADL実習室での対面講義を原則として予定する。
初回も含め、具体的な日時は秋学期1期開始以降に連絡する。 |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
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