学部・大学院区分
Undergraduate / Graduate
教・博前
時間割コード
Registration Code
2210480
科目名 【日本語】
Course Title
人間形成学研究Ⅰ
科目名 【英語】
Course Title
Seminar on Philosophy of Human Becoming Ⅰ
コースナンバリングコード
Course Numbering Code
担当教員 【日本語】
Instructor
松下 晴彦 ○
担当教員 【英語】
Instructor
MATSUSHITA Haruhiko ○
単位数
Credits
2
開講期・開講時間帯
Term / Day / Period
秋 月曜日 3時限
Fall Mon 3
対象学年
Year
1年
1
コース・専攻等
Subject
教育科学専攻
必修・選択
Required / Selected
選択


授業の目的 【日本語】
Goals of the Course(JPN)
この授業の目的は、教育思想や教育哲学の基本文献の精読を通して、教育学、教育科学の専門知識と研究遂行能力を身につけることにある。より具体的には、アメリカのプラグマティズムとその立場に立つアメリカ教育哲学、教育思想、とりわけ、ジョン・デューイの主要文献に焦点化する。
授業の目的 【英語】
Goals of the Course
This will be a research intensive course where students are expected to develop their academic research skills of critical analysis and argumentation and to produce polished piece of scholarship.The course in this semester will be an advanced survey of American Pragmatism and American philosophy of education focusing on major writings of John Dewey. We will discuss the entire works of Dewey’s philosophy of education in Democracy and Education, Experience and Education. Moving on, we will concentrate his central ideas of thinking in his Human Nature and Conduct. We will conclude the course with a consideration of Dewey’s idea, “philosophy as a general education.”
到達目標 【日本語】
Objectives of the Course(JPN)
教育学、教育科学の理論研究、文献研究のための基礎的な分析能力、批判的の力をみにつける。学術研究における成果発表のための表現能力をみにつける。アメリカ教育哲学研究の基礎的な知見を得る。
到達目標 【英語】
Objectives of the Course
Students will demonstrate a significant depth of understanding of philosophical research in education.Students will develop their academic presentation skills.Students will attain a broad familiarity with American philosophy of education.
授業の内容や構成
Course Content / Plan
この授業では、ジョン・デューイの倫理学や人間性に関する諸著作から、かれの教育哲学の概要を探究します。最初に、デューイの生涯と思想について概観し、次に、『人間性と行為』『倫理学』などを精読し、デューイの人間性の理解や精神概念について学びます。
(内容と構成に変更がある場合は、NUCTにて連絡します。)

In this course we will explore and evaluate John Dewey’s philosophy of education in his writings on ethics and human nature. After spending some time looking at Dewey’s lifetime and his major works, we will turn to an examination of his Human Nature and Conduct and other writings on ethics. Then we will turn to more specific theme, the central ideas of Dewey’s philosophy as a general education.Each student is required to do in-class presentation on each chapter of Human Nature and Conduct. While reading and in-class presentation are crucial parts of the course, the central activity in this course is live discussion. Thus attendance is considered mandatory.
履修条件・関連する科目
Course Prerequisites and Related Courses
This course is tailored to the students whose interests are in philosophical reflections on education, science, language, communication, metaphysics, ethics and values, politics, logic, etc. As a master-level course in educational sciences, it presuppose basic skills of reading and analyzing academic texts and writing at an appropriate academic level.
成績評価の方法と基準
Course Evaluation Method and Criteria
授業での発表60% 授業参加30% その他(リアクション・ペーパーなど)10%
Grading and Evaluation Standards
60 points In-class presentation 30 points Class participation 10 points Other short projects or papers, as assigned.
教科書・テキスト
Textbook
Required Text
John Dewey, Human Nature and Conduct, in The Middle Works, 1899-1924, Volume 14: 1988.
参考書
Reference Book
Recommended TextsThe Essential Dewey, Volumes 1 & 2, ed. Hickman & Alexander.John Dewey, Democracy and Education, Experience and Education.
課外学習等(授業時間外学習の指示)
Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours)
テクストのうち授業で取りあげる箇所は授業の前後に精読しておく。
注意事項
Notice for Students
授業参加は必須です。
Class attendance is mandatory. Missed class will count against student’s grade. In-class assignments and activities cannot be made up unless the professor agrees to it before the class is missed.
他学部生、他専攻生、他研究科生の受講の可否
Propriety of other undergraduate students, other major students, and other graduate students attendance
不可
授業開講形態等
Lecture format, etc.
原則として対面で実施します。変更がある場合はNUCTにて連絡。
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置
Additional measures for remote class (on-demand class)