学部・大学院区分
Undergraduate / Graduate
教・博前
時間割コード
Registration Code
2210551
科目名 【日本語】
Course Title
教育社会学研究Ⅱ
科目名 【英語】
Course Title
Seminar on Sociology of Education Ⅱ
コースナンバリングコード
Course Numbering Code
担当教員 【日本語】
Instructor
内田 良 ○
担当教員 【英語】
Instructor
UCHIDA Ryo ○
単位数
Credits
2
開講期・開講時間帯
Term / Day / Period
秋 火曜日 5時限
Fall Tue 5
対象学年
Year
1年
1
コース・専攻等
Subject
教育科学専攻
必修・選択
Required / Selected
選択


授業の目的 【日本語】
Goals of the Course(JPN)
教育社会学における統計分析の手法を学びます。
授業の目的 【英語】
Goals of the Course
The aim of this course is to help students acquire an understanding of the method of statistical analysis in sociology of education.
到達目標 【日本語】
Objectives of the Course(JPN)
多変量解析の統計表を理解することができる。
到達目標 【英語】
Objectives of the Course
At the end of the course, participants are expected to understand the outcomes of multivariate analysis.
授業の内容や構成
Course Content / Plan
1 イントロダクション 授業計画の説明
2 読解 質的調査
3 読解 量的調査
4 読解 パラメトリック/ノンパラメトリック
5 読解 多重クロス表
6 読解 単回帰
7 読解 重回帰
8 読解 ロジスティック回帰
9 読解 マルチレベル
10 分析の実際 ローデータを探す
11 分析の実際 ローデータを探す
12 分析の実際 多重クロス
13 分析の実際 重回帰/ロジスティック回帰
14 分析の実際 マルチレベル
15 まとめ
1 introduction
2 qualitative research
3 quantitative research
4 reading and understanding: parametric/non-parametric
5 reading and understanding: multiway table
6 reading and understanding: simple regression
7 reading and understanding: multiple regression
8 reading and understanding: logistic regression
9 reading and understanding: multilevel analysis
10 secondary analysis: search for some data sources
11 secondary analysis: search for some data sources
12 secondary analysis: multiway table
13 secondary analysis: ultiple/logistic regression
14 secondary analysis: multilevel analysis
15 summary
履修条件・関連する科目
Course Prerequisites and Related Courses
履修条件はありません。
成績評価の方法と基準
Course Evaluation Method and Criteria
▼評価の方法本授業では,次の方法で評価をおこないます。1. 担当報告回における資料(20%)2. 担当報告回における報告内容(30%)3. ほかの受講者との議論(50%)▼評価の基準総点60点以上を合格とします。Attitude in class.
教科書・テキスト
Textbook
参考資料を授業中に適宜紹介します。Reference materials will be introduced in the class.
参考書
Reference Book
授業中に適宜紹介します。Will be introduced in the class.
課外学習等(授業時間外学習の指示)
Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours)
各回のテーマに関連する論文(『教育社会学研究』をはじめとする教育社会学系の雑誌論文)を事前に読む。
注意事項
Notice for Students
他学部生、他専攻生、他研究科生の受講の可否
Propriety of other undergraduate students, other major students, and other graduate students attendance
授業開講形態等
Lecture format, etc.
対面によりおこなう。
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置
Additional measures for remote class (on-demand class)