学部・大学院区分
Undergraduate / Graduate
法・博前
時間割コード
Registration Code
2301670
科目区分
Course Category
法学研究科開講科目
Courses Offered by the Graduate School of Law
科目名 【日本語】
Course Title
現代比較法基礎研究ⅠA
科目名 【英語】
Course Title
Fundamental Studies in Contemporary Comparative Law ⅠA
担当教員 【日本語】
Instructor
佐藤 史人 ○
担当教員 【英語】
Instructor
SATO Fumito ○
単位数
Credits
2
開講期・開講時間帯
Term / Day / Period
春 月曜日 5時限
Spring Mon 5
対象学年
Year
1年
1
授業形態
Course style
演習
Lecture


授業の目的 【日本語】
Goals of the Course(JPN)
本講義では、比較法研究を行うために必要とされる基礎的な研究能力を修得する。そのための素材として、旧ソ連・東欧地域をはじめとする体制移行諸国の法現象を比較憲法の視角から検討する。
授業の目的 【英語】
Goals of the Course
In this course, students will acquire the basic research skills necessary to conduct comparative legal research. As a material for this purpose, we will examine legal phenomena in the former Soviet Union, Eastern Europe, and other countries in transition from the perspective of comparative constitutional law.
到達目標 【日本語】
Objectives of the Course(JPN)
このゼミナールの到達目標は、近代法の基本的概念を歴史的に理解する能力を身につけることです。
到達目標 【英語】
Objectives of the Course
The main purpose of this seminar is to give students skills to appreciate the basic concepts of modern laws from the historical viewpoint.
授業の内容や構成
Course Content / Plan
ソ連・東欧諸国における社会主義体制の崩壊の後、この地には新たな憲法体制が誕生した。この重大な社会的転換は、憲法において人権を最高の価値と宣言し、憲法裁判所を設置した点によく表れている。しかし、現在、中東欧諸国あるいはかつての旧ソ連構成諸国において、このような憲法上の変容に対する激しい抵抗が生じている(例えば、ロシア、ハンガリー、ポーランドなど)。さらに、西欧諸国においても現代立憲主義の価値に対する懐疑的な姿勢が見られるようになっている。このゼミナールでは、「拡大欧州」で近年生じているこのような憲法上の問題について検討を加える。

After the demise of the socialist regimes in the USSR and Eastern Europe, new constitutional orders emerged in this area. This profound social transformation was well represented by declaring human rights to be the highest value in their constitutions and establishment of the Constitutional Courts. But now we witness harsh “back rash” against such constitutional changes among Eastern and Central European countries and former Soviet Republics. At the same time, such skepticism about the values of modern constitutionalism is also observed in Western European Countries. This seminar will examine such constitutional issues that have recently unfolded in the “enlarged” Europe.


第1回
 ゼミの趣旨説明、テーマ検討。
第2回
 講義:アジア・ユーラシア地域の憲法問題
第3回
 ゼミナール
第4回
 ディベート
第5回~第14回
 ゼミナール
第15回
 ゼミの総括
履修条件・関連する科目
Course Prerequisites and Related Courses
履修条件を要さない。
There are no additional requirements to take this course.
成績評価の方法と基準
Course Evaluation Method and Criteria
・このゼミナールでの報告および発言の内容により成績評価を行います。
・①体制移行諸国の法現象を比較法の視点から分析するために必要な知識を習得し、②自らの報告の主題について的確に検討、紹介し、③ゼミでの討論に積極的に参加したかどうかを、合格の基準とします。
Reports and active participation in discussions. The criteria for passing the course are (1) mastering the basic knowledge necessary to analyze legal phenomena in countries in transition from the perspective of comparative law, (2) accurately examining and introducing the subject of his/her own report, and (3) actively participating in the seminar discussions.
教科書・テキスト
Textbook
必要に応じて授業内で指示する。
Materials will be distributed in class.
参考書
Reference Book
授業中に必要な資料を配布します。
Related materials will be distributed in the seminars.
課外学習等(授業時間外学習の指示)
Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours)
指定された文献、論文に事前に目を通したうえ、不明な点を予習した上で、授業に臨むこと。
Read the designated materials in advance and prepare for any unclear points.
注意事項
Notice for Students
授業開講形態等
Lecture format, etc.

授業開講形態(対面遠隔併用で実施する授業一覧)は、名古屋大学大学院法学研究科ホームページの「NEWS ニュース」に掲載します。URL:https://www.law.nagoya-u.ac.jp/
※履修登録後に授業形態等に変更がある場合には、NUCTの授業サイトで案内します。
List of hybrid classes employing both face-to-face and remote teaching methods will be posted in the "News" of the homepage of the Graduate School of Law.
URL:https://www.law.nagoya-u.ac.jp
*If there are any changes in the teaching methods after the period of course registration, it will be announced on NUCT.
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置
Additional measures for remote class (on-demand class)

遠隔授業はNUCTで行う。教員への質問方法、学生同士の意見交換の方法は次のとおりとする。なお、教員より別の指示がある場合は、その指示に従うこと。
・教員への質問は、NUCT機能「メッセージ」により行うこと。
・授業に関する受講学生間の意見交換は、NUCT機能「メッセージ」により行うこと。
(※担当教員が「フォーラム」機能を追加設定した場合は「フォーラム」も利用可。)
Remote classes are conducted via NUCT. Questions to instructors should be asked using the NUCT "Message" function.
Student discussions will be conducted using the NUCT "Message" function. (If the instructor has added the "Forum" function, the "Forum" can also be used.)
Follow your instructor's directions if your instructor has any other directions.