学部・大学院区分
Undergraduate / Graduate
情報・博前
時間割コード
Registration Code
2540070
科目区分
Course Category
主専攻科目
科目名 【日本語】
Course Title
社会的認知論A
科目名 【英語】
Course Title
Social Cognition A
コースナンバリングコード
Course Numbering Code
GSI146022J
担当教員 【日本語】
Instructor
唐沢 穣 ○
担当教員 【英語】
Instructor
KARASAWA Minoru ○
単位数
Credits
1
開講期・開講時間帯
Term / Day / Period
秋1期 月曜日 3時限
Fall1 Mon 3
対象学年
Year
1年
1
授業形態
Course style

開講系(学部)・開講専攻(大学院)
Subject
心理・認知科学専攻
必修・選択
Required / Selected


授業の目的 【日本語】
Goals of the Course(JPN)
社会的認知とは,人が他者や自己,そしてそれを取り巻く集団や文化,つまり社会的環境について「理解」を形成する過程である。この授業では,社会的認知の基礎をなす情報処理過程と,それにより産出される認知表象の特質,またそれぞれが社会的文脈において果たす役割について論じる。
授業の目的 【英語】
Goals of the Course
The research in social cognition analyzes how people form the understanding of their social environment which comprises interpersonal relationships, influences from groups and culture that one belongs to, and even their self-concept. In this lecture, we will discuss issues concerning the mechanism of information processing about social events, and the structure of relevant mental representations.
到達目標 【日本語】
Objectives of the Course(JPN)
社会的認知研究における基本的概念と最新の研究動向の把握を目的とする。また、その理解を現実的な社会問題の解決へと適用する方法について議論する。
到達目標 【英語】
Objectives of the Course
Achieving an understanding of fundamental concepts and the recent advancement of research in social cognition is the main goal of this course. We will also discuss ways of applying the basic knowledge about psychological processes to resolving actual social issues.
授業の内容や構成
Course Content / Plan
担当教員の講義に加えて,講義内容に関する討論や,社会的認知分野における代表的な文献の講読を行う。
討論と講読では受講者が討論リーダーを分担し合って議論の活発化を図る。

〔計画〕
1. 対人認知と認知的二過程モデル
2. 認知表象
3. 社会事象の説明と推論
4. 認知バイアス
5. 社会的自己
6. 感情と社会的認知
7. 文化と認知
8. 総合討論
Lectures by the instructor and discussions among the enrolled students, both based on assigned readings, are the main activity in this class.
Examples of main topics include:
1. Person perception and dual-process models
2. Cognitive representations
3. Explanations and inferences on social events
4. Cognitive biases
5. The social self
6. Emotions and social cognition
7. Culture and cognition
8. General discussion
履修条件・関連する科目
Course Prerequisites and Related Courses
学部レベルの社会心理学講義において議論される基礎知識をすでに習得していることを前提として講義を進める。
成績評価の方法と基準
Course Evaluation Method and Criteria
文献講読における報告や討論への取り組みなどの平常点60%,学期末レポート40%をめどに総合的に評価する。
Readings, presentations, and discussions: 60% Final paper: 40%
教科書・参考書
Textbook/Reference book
Fiske,S.T.,&Taylor,S.E.(2013).Socialcognition:Frombrainstoculture(2nded.).Sage.などの代表的な文献をテキストとして用いる。
詳細は授業内で説明する。
Fiske, S. T., & Taylor, S. E. (2013). Social cognition: From brains to culture (2nd ed.). Sage; and other selected readings
課外学習等(授業時間外学習の指示)
Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours)
講義題材の予習,文献講読,報告の準備。
Reading assignments, individual presentations based on a summary of the readings.
授業開講形態等
Lecture format, etc.
対面での講義に加え、新型コロナ・ウィルス等の感染状況に応じて、オンライン形式も併用しながら進める。
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置
Additional measures for remote class (on-demand class)
講義内において説明する。