授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 1. 太陽地球系の電磁環境、プラズマ環境、超高層大気環境について広く学ぶ。
2. 自分の考えを他人にわかりやすく伝える能力を得る。
3. 他者と有効に議論できる能力をつける。 |
|
|
授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | The objects of this seminar are as follows:
1. To learn electromagnetic, plasma, and atmospheric environments in the solar-terrestrial region and in the upper atmosphere.
2. To obtain ability to tell others own ideas plainly.
3. To obtain ability to do scientific discussion with others. |
|
|
到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN)) | | 太陽地球系の電磁環境、プラズマ環境、超高層大気環境について理解し、自分の考えを他の人に対して容易な表現で説明できる。 |
|
|
到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | The goal of this class is to understand electromagnetic, plasma, and atmospheric environments in the solar-terrestrial region and the upper atmosphere, and explain own ideas to others plainly. |
|
|
授業の内容や構成 Course Content / Plan | | A student on duty read and understand an assigned part of an English textbook or a scientific paper to make presentation slides in advance, and at class the student does presentation about what he/she has learnt from the assigned part of the text book. All the students attending the class are recommended to join discussion about topics presented by a speaker with other staff and students.
太陽地球系の電磁・プラズマ環境、超高層大気の物理などに関する基本的なテキストや文献を読んで発表する。また、教員や、他の学生、関連分野の研究者との議論を通して、深く思考し、他者と有効に議論できる能力をつける。
学生は、発表内容を事前に十分に予習・調査し、発表スライドにまとめ、セミナーにて発表する。それを踏まえ、参加者全員で、議論を行う。 |
|
|
履修条件 Course Prerequisites | | Graduate Students in the 2nd grade of Master’s course of Nagoya University after completion of basic electromagnetism (基本的な電磁気学を履修している名古屋大学大学院博士前期課程2年生) |
|
|
関連する科目 Related Courses | | Space Science Seminars 1, 2, 3 (宇宙空間科学講究1, 2, 3)
Magnetospheric Physics (磁気圏物理学)
Ionospheric Physics (電離圏物理学)
Upper Atmospheric Physics (超高層大気物理学)
Plasma Astrophysics (プラズマ宇宙物理学) |
|
|
成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | Your overall grade in the class will be decided based on the followings:
Presentations with questions-and-answers, and attitude in class.
The grade will be given when your achievement score is larger than 60 points.
セミナーにおける口頭発表とそれに対する質疑応答および他者の発表のときの議論などを考慮し、目標
達成度を評価する。到達度60点以上を合格とする。 |
|
|
教科書・テキスト Textbook | | The Atmosphere and Climate of Mars (Cambridge Planetary Science), Robert M. Haberle, R. Todd Clancy, Franois Forget, Michael D. Smith, Richard W. Zurek, ISBN:9781139060172, Published by Cambridge University Press, 2017.
Introduction to Space Physics, M. G. Kivelson and C. T. Russell, ISBN 0-521-45714-9, Cambridge University press, 1995. |
|
|
参考書 Reference Book | | The following textbooks would be valuable for further study.
以下の教科書がより深い学習に有益であろう。
・ The solar-terrestrial environment, J. K. Hargreaves, ISBN 0 521 42737 1, Cambridge University press, 1992.
Physics of Space Plasmas: An Introduction, Second Edition, G. K. Parks, Advanced Book Program, Westview Press.
・ ウエーブサミット講座 宇宙環境科学 恩藤忠典・丸橋克英 編著、オーム社
・ The Earth's Ionosphere, Second Edition, Michael C. Kelley, ISBN-10: 0120884259, Academic Press, 2009.
・ 基礎大気科学 安田延壽 著、朝倉書店
・ 大気科学講座3 成層圏と中間圏の大気 松野太郎・島崎達夫 著、東京大学出版会
・ 大気科学講座4 大気の大循環 岸保勘三郎・田中正之・時岡達志 著、東京大学出版会
・ 南極の科学2.オーロラと超高層大気 国立極地研究所編、古今書院
・ 物理科学選書6 超高層大気の物理学 永田武・等松隆夫 著、裳華房 |
|
|
課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | 未解決の問題点あるいはさらに取り組むべき課題を授業中に指示し、その後の授業で説明を求める。 |
|
|
注意事項 Notice for Students | | Presentations, discussion, and Q&A are done in English if international students take this course.
日本語を十分理解できない学生が受講する場合は英語を用いることとする。 |
|
|
他学科聴講の可否 Propriety of Other department student's attendance | | |
|
他学科聴講の条件 Conditions of Other department student's attendance | | Students from different divisions and departments need to consult the lecturer in advance. (可能、要相談) |
|
|
レベル Level | | 大学基礎科目としての力学・電磁気学を履修していること、あるいは理解していることを前提とする。 |
|
|
キーワード Keyword | | 宇宙空間、電磁気圏、宇宙プラズマ、惑星大気、相互作用、観測データ、探査計画 |
|
|
履修の際のアドバイス Advice | | |
|
授業開講形態等 Lecture format, etc. | | 状況に応じて、対面または遠隔(同時双方向型)で行う。 |
|
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | オンデマンド型ではない。
なお、同時双方向型遠隔授業に大学内で参加する必要がある場合は、セミナー室・WiFi環境などを研究所共同館Iに準備する。 |
|
|