学部・大学院区分
Undergraduate / Graduate
理・博前
時間割コード
Registration Code
2650302
科目区分
Course Category
C類
Category C
科目名 【日本語】
Course Title
生体構築論講究2
科目名 【英語】
Course Title
Colloquium Biomolecular Architecture 2
コースナンバリングコード
Course Numbering Code
担当教員 【日本語】
Instructor
森 郁恵 ○
担当教員 【英語】
Instructor
MORI Ikue ○
単位数
Credits
5
開講期・開講時間帯
Term / Day / Period
秋集中 その他 その他
Intensive(Fall) Other Other
授業形態
Course style

学科・専攻
Department / Program
生命理学専攻
必修・選択
Required / Selected


授業の目的 【日本語】
Goals of the Course(JPN)
生体構築論特論1に引き続き、記憶・学習といった高次神経機能の基本的仕組みを分子、神経細胞、神経回路、個体行動という4つの階層レベルを統合して理解することを目指す。特に、本特論では、分子や神経細胞の活動性を測定するための最新の技術や手法を紹介し、各技術がどのような生物学的研究に応用できるかを質疑応答形式で議論し、研究への応用力を身につける。
The objective of the class is to accrelrate further understanding of the basic principle of sensory perceptions, learning and memory at moleculer, cellular, circuit and behavioral levels. Particularly, newly developed methodologies for recording and manipulating neural activites will be introduced, and will be discussed with respect to the application of those technologies for the future neuroscience researches.
授業の目的 【英語】
Goals of the Course
到達目標 【日本語】
Objectives of the Course(JPN))
最新の技術を学び専門知識を習得する。議論や発表方法を学び、研究への応用力を身につける。
到達目標 【英語】
Objectives of the Course
授業の内容や構成
Course Content / Plan
1)動物行動の解析アプローチと定量化
2)感覚や記憶学習に関わる神経組織と細胞特性
3)感覚や記憶学習に関わる神経回路
4)感覚や記憶学習に関わる分子機構
5)神経細胞の活動性を測定するための最新の技術
6)分子の活動性を測定するための最新の技術
以上の項目を適宜、組み合わせながら最近の論文を題材に、質問形式で講義を行う。

Students will learn the following subjects by reading scientific papers
1) Experimental approaches and quantitative approaches for dissecting animal behaviors
2) Tissues and cells required for sensory perceptions, learning and memory
3) Neural circuits required for sensory perceptions, learning and memory
4) Molecular mechanisms required for sensory perceptions, learning and memory
5) Newly developed methodologies for recording neural acitivites
6) New technologies for examining activeties of molecular signals
履修条件
Course Prerequisites
履修要件は要さない
関連する科目
Related Courses
生体構築論特論1、生体構築論講究1、生体構築論講究2
成績評価の方法と基準
Course Evaluation Method and Criteria
分子や神経細胞の活動性を測定するための最新の技術や手法を紹介する能力、各技術がどのような生物学的研究に応用できるかを質疑応答形式で議論する能力を評価する

Critical reading and clear presentation ability of the scientific papers will be evaluated
教科書・テキスト
Textbook
各回ごとに指示する
参考書
Reference Book
必要に応じて指示する
課外学習等(授業時間外学習の指示)
Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours)
次回の授業範囲を予習し、専門用語の意味等を理解しておくこと。
注意事項
Notice for Students
他学科聴講の可否
Propriety of Other department student's attendance
不可
他学科聴講の条件
Conditions of Other department student's attendance
レベル
Level
キーワード
Keyword
履修の際のアドバイス
Advice
授業開講形態等
Lecture format, etc.
原則対面。状況によって、対面と遠隔(オンデマンド型)を併用。
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置
Additional measures for remote class (on-demand class)