授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 神経外胚葉から、体軸位置情報に基づいて、前後・背腹軸に沿った領域が形成される。個々の領域では、神経幹細胞が産生され、神経前駆細胞を経てニューロンが形成される。分化過程において、多くのニューロンは移動し、軸索・樹状突起を伸長しながら神経回路を形成する。中枢神経の個々の領域に形成された神経回路は種々の機能を担っており、動物の行動・情動を制御している。本演習では、神経発生および神経回路機能解析の研究の経緯、手法、データ解析、論文作成に関して、原著論文を読解し発表することで、器官形成・器官機能発現の原理を理解する。 |
|
|
授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | The neuroectoderm is initially induced by signals from the dorsal organizer and then is regionalized according to the information of body axes. Neural stem cells are present in each region of the central nervous system, and are differentiated to neuronal progenitors that eventually become various types of neurons. During neuronal differentiation, they migrate and extend axons and dendrites that are required for neural network formation and brain functions such as behavior and emotion. In this course, you will study how neural tissues and neural networks form and function through reading original scientific articles. You will also learn how scientists investigate the neural development and function, and prepare their papers. |
|
|
到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN)) | | この授業では、受講者が授業終了時に、神経発生と神経回路機能解析に関する論文の読解力を身につけていることを目標とする。 |
|
|
到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | The goal of this course is for students to be able to read and understand papers on neurogenesis and functional analysis of neural circuits by the end of the course. |
|
|
授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 1.神経発生・神経回路機能解析に関連した論文を選択する。
2.論文を読解した内容に関して、担当教官と議論を行う。
3.論文を読んで理解した内容に関して、PowerPointで発表資料を作成する。
4.PowerPointを用いて論文内容を発表し、討論を行う。
5.関連した研究にも言及し総合討論を行い、当該分野の重要性・現状・発展性を理解する。
1. Pick up a paper related to neural development and function.
2. Read the paper and discuss with instructors.
3. Prepare a PowerPoint slide for presentation.
4. Presentation and discussion.
5. Study related research areas. |
|
|
履修条件 Course Prerequisites | | |
|
関連する科目 Related Courses | | |
|
成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 出席、担当論文の発表、演習中の討論への参加を評価する。授業内容を正しく理解していることが合格の基準である。 |
|
|
教科書・テキスト Textbook | | |
|
参考書 Reference Book | | |
|
課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | 担当論文を読む。分からない部分に関して、教員は質問を受け付ける。 |
|
|
注意事項 Notice for Students | | 履修登録後に授業形態等に変更がある場合には、NUCTの授業サイトで案内する。 |
|
|
他学科聴講の可否 Propriety of Other department student's attendance | | |
|
他学科聴講の条件 Conditions of Other department student's attendance | | |
|
レベル Level | | |
|
キーワード Keyword | | |
|
履修の際のアドバイス Advice | | |
|
授業開講形態等 Lecture format, etc. | | 授業は、基本的に対面で行う。
※履修登録後に授業形態等に変更がある場合には、NUCTの授業サイトで案内する。 |
|
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
|