学部・大学院区分
Undergraduate / Graduate
多・博前
時間割コード
Registration Code
3212195
科目区分
Course Category
B類(講究)
Category B
科目名 【日本語】
Course Title
代数幾何学講究3
科目名 【英語】
Course Title
Seminar on Algebraic Geometry 3
コースナンバリングコード
Course Numbering Code
担当教員 【日本語】
Instructor
金銅 誠之 ○
担当教員 【英語】
Instructor
KONDO Shigeyuki ○
単位数
Credits
4
開講期・開講時間帯
Term / Day / Period
春集中 その他 その他
Intensive(Spring) Other Other
授業形態
Course style

学科・専攻
Department / Program
多元数理科学研究科
必修・選択
Required / Selected
選択


授業の目的 【日本語】
Goals of the Course(JPN)
テーマ:代数曲面入門.
論理的思考能力を身につけるため、代数曲面論を題材にして複素多様体論、代数幾何学の基礎を学ぶ。
授業の目的 【英語】
Goals of the Course
Theme: Introduction to algebraic surfaces.
This course introduces a foundation of complex manifolds and algebraic geometry through a theory of algebraic surfaces to acquire a logical thinking ability.
到達目標 【日本語】
Objectives of the Course(JPN))
代数幾何学の初歩を学ぶことで、基本的な文献の解読ができるようになるとともに、セミナー形式の授業を通して論理的なコミュニケーション能力を得る。
到達目標 【英語】
Objectives of the Course
The goal of this course is to be able to discuss mathematics logically.
授業の内容や構成
Course Content / Plan
セミナー形式で毎週2~3時間行う。

Course will be held as seminar, 2 or 3 hours every week.
履修条件
Course Prerequisites
代数学(群、環、体)、複素関数論、位相数学、多様体論を履修していることが望ましい。

This course will be held in Japanese.
関連する科目
Related Courses
代数学、幾何学
成績評価の方法と基準
Course Evaluation Method and Criteria
毎回のセミナーへの取り組み状況および発表状況を評価基準とする。
教科書・テキスト
Textbook
下記に挙げている参考書の中から1冊を教科書として選択する(受講者との相談の後)。
参考書
Reference Book
1) M. Schutt, T. Shioda, Mordell-Weil lattices, Springer 2019.

2) A. Beauville, Complex algebraic surfaces, London Math. Soc.

3) S. Kondo, K3 surfaces, European Math. Soc., 2020.
課外学習等(授業時間外学習の指示)
Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours)
予習は必須。
注意事項
Notice for Students
オフィスアワー:メールで連絡して面談日を設定する。
他学科聴講の可否
Propriety of Other department student's attendance
不可
他学科聴講の条件
Conditions of Other department student's attendance
該当しない。
レベル
Level
3
キーワード
Keyword
複素多様体、代数曲面
履修の際のアドバイス
Advice
複素多様体や代数幾何の初歩(層とコホモロジーなど)を知っていることが望ましいが、未履修の者はこれから始めてもよい。
授業開講形態等
Lecture format, etc.
対面形式
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置
Additional measures for remote class (on-demand class)
該当しない。