授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | めざせソーシャルビジネス
ソーシャルビジネスとは、例えば、途上国の農村の貧困を解決するためのフェアトレード事業、地球温暖化対策となる再生可能エネルギーによる発電事業、生態系を開発から保護しつつ経済的なメリットもあるエコツーリズム事業などその分野は多岐にわたります。社会問題・課題を解決するためにもおカネが必要です。それを自前で調達しながら、自分の暮らしの稼ぎも得る。それがソーシャルビジネスです。このセミナーでは、フィールドワークを通して実際の起業家に会い、体感し、自分の社会課題に対する問題意識を高め、将来の進路を考えるものです。
DP1、DP2 |
|
|
授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | Planning the social business
Social business is, for example, a fair trade business to solve rural poverty in developing countries, a power generation business using renewable energy as a measure against global warming, and an eco tourism business that protects ecosystems from development and has economic benefits. Money is also needed to solve social problems and issues. While procuring it on your own, you also earn a living. That is social business. In this seminar, you will meet and experience actual entrepreneurs through fieldwork, raise awareness of issues related to your own social issues, and think about your future career. |
|
|
到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | フィールドワークを通して社会課題を深くとらえ、それをビジネスの形で解決する手法を学び考えます。 |
|
|
到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | Through fieldwork, we will deeply grasp social issues and learn and think about methods to solve them in the form of business. |
|
|
授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 1) フィールドワークでソーシャルビジネス起業家にインタビュー
実際にソーシャルビジネスを実践している起業家の事業の現場を訪問しお話を聞きます。候補となるのは岐阜県恵那市・瑞浪市で、農家民泊事業、ゲストハウス、地元の食材を活かしたクラフトビール事業、有機農業、書店など。あるいは愛知県豊田市で獣害対策を兼ねて野生動物の肉料理を出すジビエカフェ、手入れが遅れている人工林の間伐材で薪を生産して販売する事業、利益を地域課題解決のために還元する電気の小売事業、耕作放棄地をうまないためのCSA(Community Supported Agriculture)としての集落営農、さまざまなソーシャルビジネスを育てるコワーキングスペースなど。初回授業で希望を聞いて決定します。
2) セミナー
教科書を読むとともに、それぞれが関心のある社会課題とその解決への取り組みについて調べてきて発表します。
3) 個人フィールドワーク
それぞれが関心のあるソーシャルビジネスなどについて、授業時間以外で個別にフィールドワークを行い、その結果をセミナーで報告します。
4) ビジネスアイデア発表
自分が選んだ社会課題についてそれをソーシャルビジネスで解決するためのビジネスアイデアを考え発表します。
名古屋大学の起業支援のためのTongariプロジェクトと連携してビジネスプランコンテスト等へのエントリーを目指します。
COVID-19の感染状況によってはフィールドワークではなくオンラインでのインタビューとなります。 | We will visit the business sites of entrepreneurs who are actually practicing social business. Candidates of the field are Ena City and Mizunami City, Gifu Prefecture, such as farmer's lodging business, guest house, craft beer business utilizing local ingredients, organic farming, bookstore, etc. Alternatively, in Toyota City, Aichi Prefecture, a game cafe that serves meat dishes of wild animals as a countermeasure against animal damage, a business that produces and sells firewood from thinned wood from planted forests that are under-maintained, and profits to solve regional problems Electricity retail business to return, village farming as CSA (Community Supported Agriculture) to avoid abandoned cultivated land, co-working space to grow various social businesses, etc. We will ask you what you want in the first class and decide.
2) Seminar
While reading the textbooks, we will investigate and present the social issues that each of us is interested in and the efforts to solve them.
3) Personal fieldwork
Students will conduct fieldwork individually outside of class hours for social businesses that each of us is interested in, and report the results at a seminar.
4) Presentation of business ideas
Students will present business ideas for solving social issues of our choice in social business.
Students can apply the business plan contests in collaboration with the Tongari project to support entrepreneurship at Nagoya University.
Depending on the infection status of COVID-19, it may be an online interview instead of fieldwork. |
|
|
履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | 社会課題の解決に関心があること | Interested in solving social issues |
|
|
成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 出席30%セミナーでのレポートの内容70%で評価 | Attendance 30% Report content at the seminar 70% |
|
|
教科書 Textbook | | 高野雅夫編著『持続可能な生き方をデザインしよう』明石書店2017年→さまざまな分野でのソーシャルビジネス実践家が活動を紹介している。 | "Let's Design a Sustainable Way of Life" edited by Masao Takano Akashi Shoten 2017 → Social business practitioners in various fields are introducing their activities. |
|
|
参考書 Reference Book | | 適宜紹介する | Introduce as appropriate |
|
|
課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | フィールドワーク、レポート作成 | Fieldwork, report creation |
|
|
注意事項 Notice for Students | | ソーシャルビジネスをやっている起業家たちは自分の人生をかけて仕事をしています。そういう人たちと交流することはみなさんの将来を考える上でとても役に立つと思います。あなたもこの授業を通して人生をかけるべき仕事を見つけてください。 | Entrepreneurs in social business spend their lives working. I think that interacting with such people will be very useful in thinking about your future. Please find a job that you should spend your life through this class. |
|
|
授業言語 (資料) Language(s) for Materials | | |
|
授業言語 (口頭) Language(s) for Instruction & Discussion | | |
|
英語の質問への対応 English Question | | 対応可能 | Question in English is available. |
|
|
授業開講形態等 Lecture format, etc. | | 対面授業
※履修登録後に授業形態等に変更がある場合には、NUCTの授業サイトで案内します。 | In the class room.
* If there is a change in the class form,etc. after registration, we will guide you on the NUCT class site. |
|
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
|