授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 地球の環境に関する科学的知見の深化を通して社会に貢献できる能力を備えた人材を育てるため,本講義では地球の活動源であるマントルのダイナミクスについて特に物質科学的な視点を養うことを目的とする.マントルのジオダイナミクスは主にかんらん石の流動特性によって支配されているが、温度・歪の形式・差応力・歪速度・水やメルトの有無などの条件に依存して変化する。本講義では、マクロ的なマントル変動の素過程として岩石鉱物のレオロジーを理解するために必要となる基礎的な知識を解説する。また,必要に応じて野外実習を実施することもある.本授業を通じて環境学の基礎に関して十分な学識を身につけるとともに、環境にかかわる諸問題に関して 幅広い関心を持ち、知識を修得することができる。 |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | Mantle dynamics is controlled by rheological properties of the main constituent minerals of rocks such as olivine with a function of several factors such as temperature, strain, flow stress, strain rate, water and melt. The goal of this course is to help students in solid earth science to obtain basic knowledge of the rheology of rocks andminerals as a fundamental process of deformation in the mantle. Field excursion may be scheduled during the course. Through this course, students will acquire sufficient knowledge of the basics of environmental studies, and will be able to acquire a broad interest and knowledge of various issues related to the environment. |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | 1)かんらん岩の大構造からマントル内における流動方向を推定することができる。 2)かんらん岩の変形微細構造から変形時の温度や差応力を推定することができる。 |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | 1) To estimate flow direction based on the macroscopic structure, 2) To understand temperature and stress conditions based on deformation microstructure. |
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授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 基本的に以下の内容で授業を行うが、状況により変更することもある。
マントル構造地質学
第1部 地球の熱構造,マントル対流,地球物質大循環(3回)
第2部 地球構成物質の階層構造:地球の大構造から岩石の微細構造へ(4回)
第3部 マントルの流動とカンラン石の結晶方位定向配列(4回)
第4部 マントルの地震波異方性とカンラン岩の構造敏感性(4回) | Structural Geology in Mantle
1. Earth's thermal structure, mantle flow, global material cycle
2. A stratified Earth structure: Macroscopic to microscopic structure
3. Mantle rheology and olivine crystallographic preferred orientations
4. Seismic anisotropy in Mantle and Structural sensitivity of peridotite |
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履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | 特にないが、地球科学一般の知識があることが望ましい | None in particular, but a general knowledge of earth sciences is desirable. |
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成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 出席回数、発表内容および理解度、レポート等によって総合的に評価する。 | Grades are awarded based mainly on an evaluation of the following aspects: attendance, understanding of the set material and clarity of the presentations. |
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教科書 Textbook | | 必要に応じて参考文献を紹介する。 | References will be introduced as necessary. |
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参考書 Reference Book | | 適宜、紹介する | Introduced as required |
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課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | できるだけ復習した上で講義を受講してほしい。 | Please review as much as possible before attending the lecture. |
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注意事項 Notice for Students | | |
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授業言語 (資料) Language(s) for Materials | | |
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授業言語 (口頭) Language(s) for Instruction & Discussion | | |
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英語の質問への対応 English Question | | |
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授業開講形態等 Lecture format, etc. | | ※履修登録後に授業形態等に変更がある場合には、NUCTの授業サイトで案内します。 | * If there is a change in the class form,etc. after registration, we will guide you on the NUCT class site. |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | 講義内容を録画等で配信することもある. | The lecture may be recorded and distributed. |
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