授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | ゼロリスクは絵空事であり,リスクの存在を認識し,上手く付き合っていかなければならない。本講義では,ハザードの同定,リスク評価,リスクコントロール,意思決定といったリスクマネジメントのフレームワークを修得した後,リスク評価に不可欠な信頼性理論を学習する。さらに,土木・建築構造物やこれらを取り巻く都市におけるリスクとして地震リスクを取り上げ,Excelを用いて具体的にその評価方法を習得する。さらに,リスクの情報を如何に意思決定につなげていくかを通して「考える力」を身につける。
【該当DP】DP1 |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | Risk free environment is implausible; yet, risk must be managed under acceptable level. The framework of risk management including hazard identification, risk assessment, risk controls, and decision making are discussed. Reliability theory as a tool for risk assessment considering various kinds of uncertainties, and measures for risk controls are also discussed. The focus is mainly put on the safety of buildings and civil structures, but other risks are also discussed.
【該当DP】DP1 |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | 1.リスクや性能設計の概念とリスクマネジメントの枠組みを理解し説明できる。
2.線形2次モーメント法を用いたモンテカルロ法を用いて信頼性評価を行うことができる。
3.地震ハザードと損傷度曲線を用いた地震リスク評価の枠組みを理解し,簡単な地震リスク評価を行うことができる。 |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | 1. Students understand and be able to briefly explain the concepts of risk and performance-based design and the framework of risk management.
2. Students can estimate reliability using FORM and/or Monte Carlo method.
3. Students understand the framework of seismic risk management using seismic hazard and damage functions and be able to estimate the risk of simple problems. |
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授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 1.リスクの概念とリスクマネジメントの枠組み,性能設計
2.確率論の基礎 I:確率変数,確率密度関数,累積分布関数,モーメントと期待値
3.確率論の基礎 II: 一般的な確率分布,極値統計量
4.古典的信頼性理論,危険率
5.限界状態設計法と荷重・耐力係数,時間変動荷重の取り扱い
6.線形2次モーメント法 その1:基礎理論
7.線形2次モーメント法 その2:限界状態関数が非線形の場合
8.拡張線形2次モーメント法:非正規確率変数の場合,相関がある場合
9.モンテカルロ法 その1:乱数の生成,限界状態超過確率の評価
10.モンテカルロ法 その2:分散低減手法
11.システム信頼性理論
12.確率論的地震ハザード
13.フラジリティ曲線と損傷度関数
14.地震リスク評価
15.地震リスクマネジメントとリスクコミュニケーション | 1. Concepts of risk and performance-based design and the framework of risk management
2. Basic probability theory I: Random variables, probability functions, moments and expected values
3. Basic probability theory II: Commonly used probability models, extreme value distributions
4. Classical reliability theory,
5. Limit state design method and load and resistance factors, treatment of time-varient loads
6. First-order second moment method 1: Basic theorem
7. First-order second moment method 2: Non-linear limit state functions
8. Advanced first-order second moment method (FORM): Non-normal random variables and correlated variables
9. Monte Carlo method 1: Generation of random variables, estimation of limit state probability
10 Monte Carlo method 2: Variance reduction technique
11. System reliability
12. Probabilistic seismic hazard
13. Fragility curve and damage function
14. Seismic risk estimation
15. Seismic risk management and risk communication |
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履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | |
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成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 成績評価方法:授業中の課題35%,期末試験65%の各成績を総合的に判断する。
成績評価基準:性能設計の概念やリスクマネジメントの枠組みを理解し説明できること,並びに信頼性やリスクの評価手法を理解し実践できることを合格の基準とする。 | Grade will be given on the basis of report (35%) and final exam (65%) regarding the degree of understanding the concept of risk and performance-based design and the framework of risk management and also the skill of estimating reliability and risk. |
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教科書 Textbook | | 日本建築学会編:Excelで学ぶ地震リスク評価,技報堂出版 | Ed. AIJ, Seismic Risk Estimation using Excel, Gihodo Shuppan |
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参考書 Reference Book | | 日本建築学会編:建築リスク入門,技報堂出版
柴田明徳:確率論的手法による構造安全性の解析,森北出版
その他,必要に応じて担当教員が作成するスライド、プリントなどを授業で資料として配布します。 | R. E. Melchers and A. T. Beck, Structural Reliability Analysis and Prediction, 3, John Wiley and Sons Ltd, 2017
Materials and handouts will be distributed when necessary. |
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課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | ほぼ毎回の授業後に課題を課します。 | Homework will be assigned after most of the classes. |
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注意事項 Notice for Students | | |
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授業言語 (資料) Language(s) for Materials | | |
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授業言語 (口頭) Language(s) for Instruction & Discussion | | |
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英語の質問への対応 English Question | | |
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授業開講形態等 Lecture format, etc. | | 原則,対面とします。
※履修登録後に授業形態等に変更がある場合には、NUCTの授業サイトで案内します。 | Face-to-face class
* If there is a change in the class form,etc. after registration, we will guide you on the NUCT class site. |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
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