授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 人類の時代の意味する第四紀は、258万8000年前から現在までの期間と定義されている。本講義では、第四紀の年代測定法として代表的な放射性同位体を用いた年代測定、放射線照射年代測定、年輪・年縞に着目した年代測定、層序学的な年代測定などの原理、測定法、得られた年代の信頼性について説明する。 |
|
|
授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | Quaternary spans from 2.588 ± 0.005 million years ago to the present. In this lecture, the principle, analytical method and quality assessment of the radiometric dating method, radiation dating, dendrochronology and varve chronology were explained and discussed. |
|
|
到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | 第四紀の年代測定法の原理・実際の測定の方法の基本を理解し、その古気候学・人類学研究へ応用できる知識を習得する。 |
|
|
到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | Understand the principles of Quaternary dating methods and the basics of measurement methods, and acquire knowledge that can be applied to paleoclimatology and anthropological researches. |
|
|
授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 受講方法については別途メール等にて通知する。
1. 年代測定法の基本
2. 放射性炭素年代法
3. 短半減期・長半減期核種を使った年代測定
4. 放射線照射年代測定
5. 年輪・年縞記録の年代測定
6. 相対的な年代測定
7. 層序学的な年代測定
8. 年代測定法の課題 | 1 Principle of Quaternary dating
2 Radiocarbon dating
3 Dating method using long and short half-life nuclides
4 Radiation dating
5 Dendrochronology and varve dating
6 Relative dating
7 Stratigraphy and chronology
8 Future issue |
|
|
履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | |
|
成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 出席、講義中の小テスト、課題 | Attendance、reports |
|
|
教科書 Textbook | | 必要に応じて資料を配付する. | Provided when necessary. |
|
|
参考書 Reference Book | | 兼岡一郎(著)年代測定学概論.東京大学出版会
北川浩之(訳)大英博物館双書「年代測定」学芸書林 | |
|
|
課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | 授業に関係する課題についてレポートを作成、提出 | Submit reports on seminer-related assignments |
|
|
注意事項 Notice for Students | | |
|
授業言語 (資料) Language(s) for Materials | | |
|
授業言語 (口頭) Language(s) for Instruction & Discussion | | |
|
英語の質問への対応 English Question | | |
|
授業開講形態等 Lecture format, etc. | | ※履修登録後に授業形態等に変更がある場合には、NUCTの授業サイトで案内します。 | * If there is a change in the class form,etc. after registration, we will guide you on the NUCT class site. |
|
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | 少人数の場合は対面授業を重視する。Zoomなどを利用したオンライン授業では資料を事前に配布 | For small number of students, face-to-face seminar. Materials will be distributed in advance for online classes using Zoom etc. |
|
|