授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 【目的】 環境保全を行う上での利害の齟齬や対立などのトレードオフの問題を扱う方法を身につける。具体的には、
・持続可能性の課題について全体社会—部分社会—個人という構造から分析するための理論と調査
・環境保全を図る上でトレードオフ問題を解決するための方策
などを対象とし、非強制的・非規制的方法によって対立構造そのものを解消するための理論的・実践的な可能性を検討する。
【該当DP】 DP2 DP4 |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | Learn how to deal with trade-off issues in environmental conservation. such as;
+Theory and research to analyze sustainability issues in terms of the structure of the entire society-subsociety-individual
+Methods and ideas for resolving trade-offs in realizing environmental conservation |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | 環境問題の解決におけるトレードオフについて社会科学的に理解し、解決方法を提案する能力を身につける。 |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | Develop the ability to use social science to understand trade-offs in environmental issues. |
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授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 科学的手法による事実認識や技術を用いた自然への介入は、持続可能な社会を実現する上での課題であると同時に可能性でもある。こうした科学や技術の両義性について具体的な事例の考察を通じて明らかにすると同時に、これを社会的に制御する方策についても検討する。
対象は資源利用、エネルギー、生物多様性保全などの諸課題を中心とする。授業の形式については、文献購読や研究発表などを適宜組み合わせることとし、受講者の希望に応じて調整する。具体的なテーマについての相談にも応じるが、現段階では以下の内容を想定している。
1.再生可能エネルギーの社会的受容性
2.野生動物と獣害問題
3.市民参加型地域調査の手法と応用
4.食と農に関するリスクと社会的コミュニケーション
5.自然再生と地域再生
【授業時間外学習の指示】指定する文献を各授業前に読み、論点を整理しておくこと。
履修者は本セミナーで実施される研究倫理教育ガイダンスの受講を必須とする。 | We will clarify the ambiguity of science and technology through concrete case studies, and at the same time we will consider ways to control it socially.
The program will focus on issues such as resource use, energy and biodiversity conservation. The format of the classes will be adjusted according to the wishes of the students by combining literature subscriptions and research presentations as appropriate. Consultations on specific topics are also available, but at this stage the following are assumed.
1. Social acceptability of renewable energy
2) Wild animals and animal damage
3. Methods and Applications of Citizen Participatory Community Surveys
4. Food and Agriculture Risks and Social Communication
5. Nature restoration and regional revitalization
In addition, students are required to take the research ethics education guidance provided in this seminar. |
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履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | 科学技術社会論(春学期 3400902 ) | Science, Technology and Society (Spring semester 3400902) |
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成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 平常点
授業でのディスカッションへの参加や発表担当会の発表内容を合格の基準とする | content of discussion and presentation, reports |
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教科書 Textbook | | 必要に応じて紹介 | Referrals as needed |
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参考書 Reference Book | | 必要に応じて紹介 | Referrals as needed |
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課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | 適宜文献課題の精読や発表資料の準備などを課す | Students will be required to read the literature and prepare presentation materials. |
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注意事項 Notice for Students | | zoomで開講される可能性があるので、履修登録後速やかにNUCTを確認すること | The course might be offered remotely, so please check NUCT after registration. |
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授業言語 (資料) Language(s) for Materials | | |
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授業言語 (口頭) Language(s) for Instruction & Discussion | | |
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英語の質問への対応 English Question | | |
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授業開講形態等 Lecture format, etc. | | リモート(同時双方向型)での実施を基本とするが、受講者の希望に応じてハイフレックスも検討する
※履修登録後に授業形態等に変更がある場合には、NUCTの授業サイトで案内します。 | Basically conducted remotely, but will consider high flex if desired by participants.
* If there is a change in the class form,etc. after registration, we will guide you on the NUCT class site. |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
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