授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 臨床検査、検診、疫学調査、レセプトなど保健医療分野では多種多様な情報が継続的に蓄積されており、その活用を通して組織の効率的運営や社会への還元が期待される。データの利用法を理解しておくことは医療従事者にとって基本的能力の一つと認識されるようになっている。また、かつては高額であった統計解析ツールも、現在では無料や低額で入手でき、誰もがツールを用いて統計解析を学ぶことが可能となっている。本講義では、保健医療データがどのように活用されるかを紹介し、また各自のPC上で統計解析ツールを走らせて例題を分析することで、統計解析プログラミングに対する親和性を高めることを目的とする。 |
|
|
授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | With the continuing accumulation of a multitude of information from clinical laboratory tests, health screening, epidemiological survey, or insurance claims occurring in medical and public health settings, effective utilization of such information has been highly expected for productive organizational operation or social benefit. Moreover, tools of statistical analysis, which have been ever-expensive, are currently available at low or even no cost, allowing everyone to learn statistical method with statistical tools at hand. The aim of this course is to introduce how medical datasets can be utilized and help graduate students become familiarized to statistical programming through running an analysis software on their PCs to analyze some example datasets. |
|
|
到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | この授業の終了時に、学生は以下の知識・能力を身につけていることを目標とします。
1. 保健医療データの形態ごとに含まれる情報の内容と、活用法について説明できる。
2. PC上での統計解析ソフトを用いた基本的な統計解析ができる。 |
|
|
到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | At the end of the course, students are expected to master the knowledge and skills to
1. explain the content of information contained in individual health/medical datasets for effective utilization.
2. perform basic analyses of such datasets with the use of PC-installed statistical tools. |
|
|
授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 本授業は以下の内容と順序で構成されます。
1.保健医療データの特徴
臨床データ、健康診断データ、疫学調査データ、レセプトデータなど保健医療現場で収集されているデータの特徴について学習する。またそれらのデータが、どのように利用されているかを学習する。
2.プログラミングの実際
各自のPC上でフリーの統計解析ソフトRを実行させ、例題の解析を通して基本的な統計解析を実演するためのプログラミングについて理解する。ただし、講義時間内での演習は行いません。
This course consists of the following contents in order.
1. Characteristics of health/medical datasets
To learn the characteristics of clinical, health screening, epidemiological, and medical claim data handled in health-care settings and how such data are used.
2. Understanding programming
To learn basic programming methods with the use of the free statistical software R installed in personal computers through example problem solution. Students are expected to be familiarized with how the programing are performed. No practical drill will be undergone during class. |
|
|
履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | 学部在籍中に統計学に関する単位を習得していることが望ましいです。 |
|
|
成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 毎回の授業での取り組む姿勢と、課題の提出によって総合的に判定します。
Class attendance and attitude in class, and report submission |
|
|
教科書・テキスト Textbook | | 保健・医療研究の進め方入門-RとEZRを用いて-(インターネット経由でダウンロード) |
|
|
参考書 Reference Book | | 金明哲 『Rによるデータサイエンス データ解析の基礎から最新手法まで』 森北出版
Andrew P. Beckerman 『Rをはじめよう 生命科学のためのRStudio入門』 羊土社
山田剛史 『Rによるやさしい統計学』 オーム社
神田善伸 『初心者でもすぐにできるフリー統計ソフトEZR(Easy R)で誰でも簡単統計解析』 南江堂
新谷歩 『みんなの医療統計 12日間で基礎理論とEZRを完全マスター!』 講談社 |
|
|
課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | 授業時間内で行える演習時間は限られていますので、時間外に教科書の内容を精読し、自習によりツールの操作法を学ぶことを勧めます。 |
|
|
授業の進め方 How to proceed with the class | | 複数の教員が分担で授業を行いますので、あらかじめ実施形態について、NUCTで確認しておいてください。 |
|
|
注意事項 Notice for Students | | 本年度は講義時間内での統計演習は行いません。
This year's class does not contain practical drilling exercise of statistics during class. |
|
|
本授業に関する参照Webページ Reference website for this Course | | |
|
担当教員からのメッセージ Message from the Instructor | | 高価な統計専用ソフトの購入が必要であったり、施設内の限られた場所で限られた機器でなければ統計ソフトを利用できないという状況は過去の話です。現在のオープンサイエンス環境下では、誰もが統計解析ツールを無料で自分のPCにインストールして活用できます。
The time has passed away when high-cost data-analysis software or specifically-equipped facilities are required to perform statistical analyses. In the current open-science society, no one needs to hesitate to use freely available software that can be easily installed into the computers at hand. |
|
|
使用言語 Language(s) for Instruction & Discussion | | |
|
授業開講形態等 Lecture format, etc. | | 対面授業を行う。
※履修登録後に授業形態に変更がある場合には、NUCTの授業サイトで案内します。 |
|
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
|