授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 慢性期および終末期にある患者とその家族に対する高度看護実践者としての方略と倫理観を養うとともに、臨床研究に関する論理的思考を深め、次代につながる高度実践看護について考察する。 |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | To develop strategies and ethics as advanced nursing practitioners for patients and their families in chronic and terminal stages, deepen logical thinking about clinical research, and consider advanced nursing that leads to the next generation. |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | 1.現代の多死社会にある慢性期および終末期の患者とその家族が置かれている状況について述べることができる。
2.高度看護実践者としての実践における方略と倫理的態度について述べることができる。 |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | 1. Explain the condition of chronic and terminally ill patients and their families in a modern polymorphic society.
2. Explain strategies and ethical attitudes in practice as an advanced nursing practitioner. |
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授業の内容や構成 Course Content / Plan | | がん患者に対する緩和ケアに専門領域を焦点化し、緩和ケアの基礎理論を基に、身体症状、精神症状、社会的問題、スピリチュアルな問題を全人的に理解し、それらの症状・問題に対する緩和ケアとその看護の方略について探求する。
1.がんの早期発見と予防
2.手術療法の最新知見と看護援助法
3.放射線療法の最新知見と看護援助法
4.化学療法の最新知見と看護援助法
5.造血幹細胞移植の最新知見と看護援助法
6.がん治療の開発に関わる支援(治験・臨床試験)
7.ゲノム解析・遺伝学の発展と遺伝カウンセリング
8.がん治療とリハビリテーション(セクシャリティ含む)
9.ホスピス・ケアの原点(メアリー・エイケンヘッド)
10.終末期・緩和ケアの国際的動向(シシリー・ソンダース/キューブラ・ロス)
11.ホリスティックケアと補完・代替療法
12.がん患者の栄養アセスメントと管理
13.がんサバイバーへの援助(緩和デイケア・サロン・ピアサポート
14.家族・遺族へのケア/がんの親をもつ子どものケア
15.がん看護における専門看護師と認定看護師の活動
1. Early detection and prevention of cancer
2. Up-to-data knowledge of operative therapy and nursing approach
3. Up-to-data knowledge of radiotherapy and nursing approach
4. Up-to-data knowledge of chemotherapy and nursing approach
5. Up-to-data knowledge of hematopoietic stem cell transplantation and nursing approach
6. Clinical trial and nursing approach
7. Development of genetics and genetic counseling
8. Cancer treatment and rehabilitation
9. The origin of hospice care
10. International movement in palliative care
11. Holistic care / complement and alternative therapy
12. Management and assessment for nutrition of the cancer patients
13. Supporting for cancer survivor
14. Supporting for a bereaved family / care to the children of cancer parents
15. Activities of Certified Nurse Specialist and expert nurse in cancer nursing |
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履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | 生命倫理 看護理論 看護教育論 コンサルテーション論 看護研究方法論 *がん看護の臨床経験を有することが望ましい。 |
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成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 出席状況を前提として,レポート内容60%,プレゼンテーションや討議40%を基に,評価する。
Students will be assessed and graded based on the following:
Attendance, Paper (60%), and Presentation and Discussion (40%). |
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教科書・テキスト Textbook | | 講義の中で、その都度、紹介する。
Will be introduced in the class. |
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参考書 Reference Book | | 講義の中で、その都度、紹介する。Will be introduced in the class. |
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課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | 事前に予習しレポート内容についてプレゼンできるように準備する。復習して、1単元ずつファイルにまとめる |
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授業の進め方 How to proceed with the class | | 文献と資料をもとに,学生中心のグループワーク,発表,ディスカッションをとり入れて,事例検討を深めていく |
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注意事項 Notice for Students | | |
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本授業に関する参照Webページ Reference website for this Course | | |
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担当教員からのメッセージ Message from the Instructor | | |
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使用言語 Language(s) for Instruction & Discussion | | |
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授業開講形態等 Lecture format, etc. | | |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
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