学部・大学院区分
Undergraduate / Graduate
医・博前
時間割コード
Registration Code
3821045
科目名 【日本語】
Course Title
地域包括ケア開発看護学特論Ⅱ
科目名 【英語】
Course Title
Community based Integrated Care Development Nursing Ⅱ
コースナンバリングコード
Course Numbering Code
担当教員 【日本語】
Instructor
渕田 英津子 ○
担当教員 【英語】
Instructor
FUCHITA Etsuko ○
単位数
Credits
2
開講期・開講時間帯
Term / Day / Period
春集中 その他 その他
Intensive(Spring) Other Other
必修・選択
Required / Selected
選択


授業の目的 【日本語】
Goals of the Course(JPN)
老年看護学は,老年期の発達課題,加齢による身体的・精神的・社会的側面の変化,高齢者の健康と生活を支えるサポートシステムを理解し,高齢者の特性に応じたケアの実践や研究が求められている。
本講では,高齢者の健康と生活を評価するために重要と思われる主用概念と理論,評価尺度,サポートシステムを学び,高齢者の特性に応じた効果的な実践と研究のあり方を探求する。
授業の目的 【英語】
Goals of the Course
Advanced topics on Gerontological Nursing lead participants to understand the older adults characteristic and developmental issues that the older adults face physical/mental/social transition by aging. This course deals with demands to grasp at principal concepts and theories, support system, evaluation scales to assess the older adults health and lives.
到達目標 【日本語】
Objectives of the Course(JPN)
1)老年看護における主要な概念や理論を理解し,実践や研究への適応,限界,課題について自己の考えを述べることができる。
2)老年期の発達課題,加齢による身体的・精神的・社会的側面の変化を説明できる。
3)日本のサポートシステムの現状と課題を説明できる。
4)高齢者の健康と生活に応じたケアを提案できる。
到達目標 【英語】
Objectives of the Course
At the end of this class, students will be able to:
1)Understand the main concepts and theories of gerontological nursing.
2)Integrate principles of physiological, psychological, and social aging.
3)Explain current situation and laws in Japan.
4)Propose individual plan based on health and living condition.
授業の内容や構成
Course Content / Plan
1:オリエンテーション,老年看護の基礎
2-3:老年期の特性と健康
 ・老年期の発達課題
 ・健康課題の変化
 ・生活環境の変化
 ・介護者の変化
4-5:加齢に伴う生理的機能の変化
 ・感覚機能の変化とケア
6-10:加齢に伴う身体・精神・社会機能の変化とケア
 ・身体機能の変化とケア
 ・精神機能の変化とケア
 ・社会機能の変化とケア
11:高齢者の健康と生活の包括的アセスメント
12-13:高齢者のサポートシステム
 ・フォーマルサービス(主に介護保険制度)
 ・インフォーマルサービス
 ・生活の場と利用できるサービス
14-15:高齢者のターミナルケア,まとめ

1:Orientation, Principles of gerontology
2-3:Understanding the aging experiences
Developmental tasks in aging
Health issues in aging
living arrangements
Caregiving
4-5:Physiological change with aging
Age-related changes in sensory function and care
6-10:Theories of aging
  Biological theories of aging
Psychological theories of aging
Social theories of aging
Applying theories of aging to nursing practice
11:Comprehensive assessment of elderly health and lives
12-13:Support system for the elderly
14-15:End-of-life care of the elderly
履修条件・関連する科目
Course Prerequisites and Related Courses
地域包括開発看護学セミナー,地域包括ケア開発看護学実習
成績評価の方法と基準
Course Evaluation Method and Criteria
出席状況、発表・討議への参加度、学習内容および課題レポートから総合的に評価する。

Your overall grade in the class will be decided based on the following:
-Class attendance
-Contribution of expression and discussion
-contents of study and report
教科書・テキスト
Textbook
その都度、提示する。

Texts and materials will be shown in the lecture.
参考書
Reference Book
Materials will be shown in the lecture.
課外学習等(授業時間外学習の指示)
Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours)
講義のテーマに関連する文献を読み,理解を深めてください。
授業の進め方
How to proceed with the class
受講生の発表と討議を中心に進める。

Expression and discussion.
注意事項
Notice for Students
本授業に関する参照Webページ
Reference website for this Course
担当教員からのメッセージ
Message from the Instructor
講義初回に担当するテーマを決めて,受講生の発表と討議を中心に進めます。
テーマに関連する文献を読み,自己の意見を述べるようにしてください。
使用言語
Language(s) for Instruction & Discussion
日本語
授業開講形態等
Lecture format, etc.
対面
Covid19の感染状況によっては,Webで実施する場合があります。
授業形態に変更がある場合は,NUCTか学生掲示板で周知します。
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置
Additional measures for remote class (on-demand class)