授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 超高齢社会を迎えた日本において、住み慣れた地域で医療、看護等の包括的な支援・サービス提供体制(地域包括ケアシステム)の構築の重要性が再認識されている。これは長期入院による医療費高騰を抑制する最終手段としても注目されている。在宅医療では従来の医学に求められた。生命予後延長や治癒率向上ではなく、患者さんのADL,満足度、QOL,さらには介護者の介護負担軽減等が求められる。
1.在宅医療システムと訪問看護、家族介護、活用すべき社会資源、福祉機器などについてjcbで学んだ知識を元に地域在住の方々等に調査を試みる。
2.介護保険制度における要支援患者/要介護患者に対する訪問看護制度やケアマネジメントについての理解を元に現状を調査し分析する。
3.現在の在宅看護医療制度における課題を理解し解決策を考える
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | Japan was rushed into a super-aged society. The importance of the building up the comprehensive supporting and servicing system including medical treatment and nursing in the patients’ residential area (Community-based integrated care systems) is re-recognized. It's also watched as the last means to control medical expenses due to long hospitalization et al.
Community based integrated nursing aims improving ADL and QOL, rather than prolonging life prognosis. In this program, we aim to make sure the knowledge from Community based Integrated Care Development Nursing Ⅱ and apply the practice clinical nursing. |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | 1.在宅医療システムと訪問看護、家族介護、活用すべき社会資源、福祉機器などについて幅広く学んだ知識を実際に確認する
2.介護保険制度における要支援患者/要介護患者に対する訪問看護制度やケアマネジメントについての理解を実際に確認し現状を分析する。
3.現在の在宅看護医療制度における課題を理解し解決策を考える |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | We aim understanding the following items in this course.
1 After understanding the system of home care service and home nursing, social resources and welfare equipment, make sure the application of the system in the real world.
2 After understanding the home-visit nursing and care management in long-term care insurance system, make sure the application of the system in the real world.
3 Analyzing and pursuing the issues in present Japanese long-term care insurance system. |
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授業の内容や構成 Course Content / Plan | | グループあるいは個々で下記の点について文献検索、実地調査等を行い討論し検討する。
1.在宅看護を受ける患者層(多くは高齢者)の疾病を以下に分類し各々の在宅看護での留意点、目標を考える。
1)寝たきりの原因としての脳血管障害,骨折,認知症等、
2)生命予後を左右する悪性腫瘍,虚血性心疾患,脳血管障害,呼吸器疾患等,
3)以上の疾患の基礎疾患及び併発症である生活習慣病,特に,糖尿病,高血圧, 脂質異常症や老年症候群(骨粗しょう症,尿失禁,転倒等)
2. 在宅看護を受ける患者層及び介護者の抱える問題及び訪問看護への期待について考える。
1. Classifing the diseases in the patient receiving home-care services as follows and consider the attention points in the patient.
1) Cerebral vascular accidents, bone fracture and dementia as the cause of bedridden status.
2) Malignancy, ischemic heart disease, cerebral vascular accident and respiratory disease etc threatenting life prognosis.
3) The lifestyle-related disease underlying the above mentioned diseases, in particular, diabetes mellitus, hypertension, dyslipidemia and geriatric
syndrome (osteoporosis, urinary incontinence, fall etc.)
2. We think about the problems of patient receiving home-care services and the expectance for home visiting nursing. care. |
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履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | |
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成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 昨年度の場合:演習参加状況及びレポート等にて総合的に評価する。Assessing the statuses of attendance,participation,and submission of reports (30%) comprehensively.
今年度は開講時に各担当教官より説明するものとする |
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教科書・テキスト Textbook | | プリント,スライドなどを配布し、前年度までの学生の履修実践状況等も紹介する
Using distributed materials and slides, introduce the practice by (previous) students. |
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参考書 Reference Book | | |
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課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | 講義テーマに沿っての予習、復讐,文献検索等。講義時に随時確認していく予定。 |
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授業の進め方 How to proceed with the class | | 実習を中心に各講義時に実践状況を確認し次のステップを紹介していくように進めていく |
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注意事項 Notice for Students | | |
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本授業に関する参照Webページ Reference website for this Course | | |
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担当教員からのメッセージ Message from the Instructor | | 希望等があれば教員に連絡してください。林は医学科との連携、星野准教授は経験及び学会研究活動を踏まえたより実践的な面より講義されます。 |
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使用言語 Language(s) for Instruction & Discussion | | |
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授業開講形態等 Lecture format, etc. | | 各ゼミ室で調整の上、実習に赴くことを考えています。 |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
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