授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 社会学の目的は社会学を学ぶことではなく、社会そのものを研究することにある。古典的な作品を検討する場合でも、愛好家が美術品を鑑賞するような態度ではなく、プロの姿勢で、独創的な研究設計のコツを盗むつもりで読まなくてはいけない。この授業では、そのような本の読み方を身につけてもらいたい。
【該当 DP】DP2 |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | The purpose of sociology is not to study sociology, but to study society itself. Even when reading classics, we should read them in a professional manner, with the intention of stealing the tips of creative research design, rather than an attitude of an enthusiast to appreciate artworks. In this seminar, participants are required to learn such a way of reading and thinking.
corresponding with DP2. |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | 1) 社会学や社会政策の分野における社会科学的思考法を身につけてもらう。
2) 具体的には、研究設計の立て方や社会調査の方法について、実践的かつ批判的に検討する。
3) 一日も早く自分自身の研究活動にとりかかれるよう激励し助言する。
4) 論文を執筆中の受講者に研究報告と建設的討論の機会を提供する。
なお、履修者は本セミナーで実施される研究倫理教育ガイダンスの受講を必須とする。 |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | The aims of this seminar are:
1) To equip students with social scientific way of thinking in the field of sociology and social policy.
2) To examine practically and critically how to design academic study and conduct social research.
3) To encourage and advise students to start up in their own research activity as soon as possible.
4) To provide students with opportunities for presenting their research and for receiving constructive comments.
All participants are required to attend the Guidance session on research ethics conducted as part of this seminar. |
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授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 1章 問題としての〈社会的なもの〉
2章 階級のありかとしての社会
3章 ジンメルと「個人と社会」問題
4章 デュルケムと「道徳の実証科学」
5章 シカゴ大学の創設とC.H.クーリー
6章 一九二〇年代社会学の光と陰
7章 ヴェーバーと合理主義の社会学
8章 〈社会的なもの〉と「大衆」の問題
9章 ベヴァリジ・プランと市民権の社会的要素
10章 パーソンズと社会システムの理論
11章 ダニエル・ベルと科学的知の社会学
12章 社会学の〈記号論的転換〉
13章 文化と〈社会の階級モデル〉
14章 新しい〈社会的なもの〉の胎動 | Chapter 1: The Social as a Problem
Chapter 2: Society as a Place of Classes
Chapter 3: Simmel and the Problem of the Individual and Society
Chapter 4: Durkheim and the Empirical Science of Morality
Chapter 5: The Founding of the Chicago School and C. H. Cooley
Chapter 6: The Light and Shadow of Sociology in the 1920s
Chapter 7: Weber and the Sociology of Rationalism
Chapter 8: The Social and the Problem of the Masses
Chapter 9: The Beveridge Plan and the Social Element of Citizenship
Chapter 10: Parsons and the Theory of Social System
Chapter 11: Daniel Bell and the Sociology of Scientific Knowledge
Chapter 12: The Semiotic Turn in Sociology
Chapter 13: Culture and the Class Model of Society
Chapter 14: The Emergence of a New Social |
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履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | |
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成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 報告(50%)および毎回の議論に対する貢献(50%)。 | Presentation (50%) and contribution to the discussion (50%). |
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教科書 Textbook | | 厚東洋輔『〈社会的なもの〉の歴史――社会学の興亡1848-2000』(東京大学出版会、2020年) | Yosuke Koto, A History of the Social: The Rise and Fall of Sociology 1848-2000 (University of Tokyo Press, 2020). |
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参考書 Reference Book | | 参考書は必要に応じて紹介する。 | Reference books will be introduced during the course. |
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課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | テキストを十分に読み込み、コメントを準備したうえで出席することが求められる。 | Careful reading of the text and preparing comments on it prior to the class are required. |
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注意事項 Notice for Students | | |
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授業言語 (資料) Language(s) for Materials | | |
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授業言語 (口頭) Language(s) for Instruction & Discussion | | |
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英語の質問への対応 English Question | | |
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授業開講形態等 Lecture format, etc. | | 遠隔授業(同時双方向型) | Remote class (interactive communication) |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
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