時間割コード
Registration Code
0012529
科目区分
Course Category
基礎セミナー
First Year Seminar
科目名 【日本語】
Course Title
基礎セミナー
科目名 【英語】
Course Title
First Year Seminar
使用言語
Language Used in the Course
日本語
テーマ(基礎セミナーのみ)
Theme of First Year Seminar(First Year Seminar Only)
マーケティングを研究するってどういうこと?
担当教員 【日本語】
Instructor
山口 景子 ○
担当教員 【英語】
Instructor
YAMAGUCHI Keiko ○
単位数
Credits
2
開講期・開講時間帯
Term / Day / Period
Ⅰ 火曜日 5時限
I Tue 5


授業の目的 【日本語】
Goals of the Course [JPN]
少人数のセミナーの形式で,大学で学び研究するための最も基本的なスキル(コモン・ベーシック)としての読み(文献調査,考察,検討),書き(まとめ,報告書作成),話す(討論,発表)を中心とした多面的な知的トレーニングを行います。さらに「知の探究のプロセス」と「学問の面白さ」を学び,自立的学習能力を身につけることを目的としています。教員の研究分野に応じて多様なテーマが用意されています。
授業の目的 【英語】
Goals of the Course [ENG]
This course is conducted in the form of a seminar with small groups.We will provide multifaceted intellectual training focused on reading (literature research, consideration, examination), writing (summary, report writing), and speaking (discussion, presentation) as the most basic skills (common basic) for learning and studying at university.Through this,our goal is to learn the "process of knowledge exploration" and "the fun of learning" and to acquire the independent learning ability.A wide various of themes are prepared according to the research field of the instructors.
授業の達成目標 【日本語】
Objectives of the Course [JPN]
本授業は,マーケティング研究で取り扱われている話題を題材としながら,
1. 大学での学びに必要なスキル(読む,調べる,考える,書く・発表する)を身につけること
2. 他人と協同して課題に取り組み,問題を解決するスキルを身につけること
を目標とします。
授業の達成目標 【英語】
Objectives of the Course [ENG]
We aim at achieving the following two goals while focusing on the topics dealt with in the marketing field:
1. Acquire academic skills (reading papers and textbooks, searching for the proper reading materials, thinking logically, and writing/presenting your thoughts).
2. Acquire the essential skills to solve business issues through collaborating and discussing with other students.
教科書
Textbook
阿部誠. (2019).『東大教授が教えるヤバいマーケティング』KADOKAWA. ISBN-13: 978-4046040602
課外学修等
Study Load (Self-directed Learning Outside Course Hours)
毎回,授業内で課題を提示します。個人またはグループで取り組み,自らの考えを発言できるよう準備した上で,次回の授業にのぞんでください。
授業内では,Microsoft Officeなどの使い方を取り上げる予定はありません。課外学習の時間を活用し,附属図書館で開講されるセミナーに参加するなど,各自で学ぶようにしてください。
注意事項
Notice for Students
題材として取り上げるマーケティングの研究成果は,みなさんの日常生活ですでに応用されているものもあります。履修者のみなさんには,ぜひ日常に潜む「マーケティング」に意識的にアンテナを張ってほしいと思います。
本授業に関するWebページ
Reference website for this Course
担当教員からのメッセージ
Message from the Instructor
What is marketing? In short, marketing is the company's activities to provide places where consumers willingly buy/use their products/services. Recently, sensory marketing is one of the popular research topics in the marketing field to make those places more comfortable for consumers.
In this class, through problem-based learning with some cases in marketing and consumer behavior, students will earn the essential skills to study at the university. We also think about the connections between studies at the university and works in society.

マーケティングというと「文系の学問でしょ?」「センスや勘がモノをいう分野なんでしょ?」と考える学生もいるかもしれません。実はマーケティングとは非常に学際的な学問であり,最新のマーケティング研究を理解するためには,人文社会科学系の知識だけではなく,数学,統計学,プログラミングなどのいわゆる「理系」の素養が不可欠です。本セミナーを受講する学生には,ぜひこの学際的な側面を体感してもらいたいと考えています。
実務経験のある教員等による授業科目(大学等における修学の支援に関する法律施行規則に基づくもの)
Courses taught by Instructors with practical experience
授業開講形態等
Lecture format, etc.
https://office.ilas.nagoya-u.ac.jp/2022-spring-course-time-table/