学部・大学院区分
Undergraduate / Graduate
学部
時間割コード
Registration Code
0022332
科目名 【日本語】
Course Title
線形代数学Ⅱ
科目名 【英語】
Course Title
Linear Algebra II
使用言語
Language Used in the Course
担当教員 【日本語】
Instructor
加納 成男 ○
担当教員 【英語】
Instructor
Kanou Naruo ○
単位数
Credits
2
開講期・開講時間帯
Term / Day / Period
Ⅱ 火曜日 3時限
II Tue 3


授業の目的 【日本語】
Goals of the Course [JPN]
「線形性」は近代科学における数量的取り扱いの最も基本的な概念であり,あらゆる分野で用いられます。その線形性を数学的に扱う手法が線形代数学です。本科目は通年講義の後半として,ベクトル空間とその線形変換の概念の理解および行列を用いた数学的取り扱いへの習熟を目的とします。特に基底,標準化,直交性,固有値などの基本的諸概念の理解・扱いの習熟を重視します。
授業の目的 【英語】
Goals of the Course [ENG]
"Linearity" is the most basic concept of quantitative treatment in modern science and is used in all fields. Linear algebra is a method of mathematically dealing with the linearity. The goal of this course is to understand the concept of vector space and its linear transformation and to familiarize yourself with mathematical treatment using matrices as the latter half of the year-round lecture. In particular, we emphasize understanding and handling of basic concepts such as basis, standardization, orthogonality, and eigenvalues.
授業の達成目標 【日本語】
Objectives of the Course [JPN]
線形空間と線形写像の概念の理解および行列を用いた数学的取り扱いに習熟する。特に,基底,線形写像,固有値等の基本的諸概念の理解とその取り扱いへの習熟を重視する。
授業の達成目標 【英語】
Objectives of the Course [ENG]
The objectives of students are to understand the basics of vector spaces and linear maps and, in particular, to learn the basic concepts such as basis, linear map, eigenvalue, etc.
教科書
Textbook
長坂健二・駒木悠二: 理工系のための線形代数、裳華房 ISBN 978-4-7853-1513-9
課外学修等
Study Load (Self-directed Learning Outside Course Hours)
自宅での復習・演習が不可欠である。
必要に応じて授業で示す。
注意事項
Notice for Students
授業時間は限られているので,予習・復習・演習を自ら行うことは不可欠である.
本授業に関するWebページ
Reference website for this Course
担当教員からのメッセージ
Message from the Instructor
We learn linear space, linear mapping, diagonalizing of matrix.
実務経験のある教員等による授業科目(大学等における修学の支援に関する法律施行規則に基づくもの)
Courses taught by Instructors with practical experience
授業開講形態等
Lecture format, etc.
https://office.ilas.nagoya-u.ac.jp/files/kyoki/2022-COURSE-TIME-TABLE/03_0908-2022-fall_course_time_table_B.pdf