学部・大学院区分
Undergraduate / Graduate
教育学部
時間割コード
Registration Code
0210140
科目名 【日本語】
Course Title
教育行政学演習Ⅰ
科目名 【英語】
Course Title
Seminar on Educational Administration I
コースナンバリングコード
Course Numbering Code
EDUED3124J
担当教員 【日本語】
Instructor
石井 拓児 ○ 小長井 晶子
担当教員 【英語】
Instructor
ISHII Takuji ○ KONAGAI Akiko
単位数
Credits
2
開講期・開講時間帯
Term / Day / Period
春 木曜日 2時限
Spring Thu 2
対象学年
Year
3年
3
コース・専攻等
Subject
コース専門科目(生涯教育開発コース)
必修・選択
Required / Selected
選択必修Ⅱ


授業の目的 【日本語】
Goals of the Course(JPN)
教育行政・教育行政学の基本問題に関わる事項を取り上げ、授業参加者が各自で調査し、報告・ディスカッションを通じて理解を深める。取り上げる事項は指定課題と、各自がそれぞれ問題発見を通じて設定した課題とする。
授業の目的 【英語】
Goals of the Course
Basic problems on educational administration and educational administrative studies are taken up, class participants will investigate themselves and deepen their understanding through reporting and discussion.The aim of this excercise is to explore the themes which each pa rticipant set .
到達目標 【日本語】
Objectives of the Course(JPN)
教育行政学の基本的テーマや主要な事象に関して自律的に考察できる力の基礎を獲得する。テーマに関連する資料の収集、調査、文献研究、レポート作成、ディスカッションの方法を習得する。
到達目標 【英語】
Objectives of the Course
You will acquire the foundation of ability to autonomously consider the basic themes and major events of educational administration study. You will learn the methods of collection, survey, literature research, report preparation, discussion on materials related to themes. From each other's report, you will learn basic skills and argumentation methods for paper preparation.
授業の内容や構成
Course Content / Plan
1 演習の目標と運営
2 教育に関係する文献・資料の探索と収集
3〜8 教育行政の基本問題
 戦後改革と教育基本法体制の成立1945年〜1950年
 高度経済成長と教育制度の再編成1960年代〜1970年代
 日本型企業社会の成立と教育1980年代~1990年代
 グローバリゼーションと教育政策決定過程の変容2000年代以降
 公教育の縮小と私営化テスト政策とスタンダード(現代)
9〜14 現代日本の教育改革と教育行政学研究の課題
 教育と教育政策をめぐる紛争とその解決
 学習指導要領教育の政治的中立性
 公教育費と私費負担
 障害のある子どもへの合理的配慮
 家庭教育教科書の検定と採択
15 まとめ

1 Objectives of this seminar
2 Search and collection of materials and documents
3-8 Basic Problems of Educational Administration
9-14 Educational reform and challenges of Educational Administration Study in contemporary Japan
15 Summary
履修条件・関連する科目
Course Prerequisites and Related Courses
履修条件は要さない。
成績評価の方法と基準
Course Evaluation Method and Criteria
本授業では、次の方法で評価する
1. 担当発表会における資料(20%)
2. 担当発表会における発表内容(30%)
3. ほかの受講者との議論(50%)
総点60点以上を合格とします。
教科書・テキスト
Textbook
必要に応じて、授業中に指定する。
参考書
Reference Book
井深雄二・大橋基博・川口洋誉・中嶋哲彦編著『テキスト教育と教育行政』(勁草書房、2015年)
『教育小六法』(学陽書房)
課外学習等(授業時間外学習の指示)
Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours)
授業内容を自身の関心に引き寄せて整理する。
注意事項
Notice for Students
履修取り下げは、教育学部が定める取り下げルールにより処理する。Course withdrawal shall be handled according to the relatated rules stipulated by Faculty of Education.
他学部生、他専攻生、他研究科生の受講の可否
Propriety of other undergraduate students, other major students, and other graduate students attendance
3年生以上可
授業開講形態等
Lecture format, etc.
原則として対面で実施する。
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置
Additional measures for remote class (on-demand class)