学部・大学院区分
Undergraduate / Graduate
経済学部
時間割コード
Registration Code
0401260
科目区分
Course Category
科目名 【日本語】
Course Title
産業組織特論
科目名 【英語】
Course Title
Advanced Course of Industrial Organization
コースナンバリングコード
Course Numbering Code
担当教員 【日本語】
Instructor
佐藤 進 ○
担当教員 【英語】
Instructor
SATO Susumu ○
担当教員所属【日本語】
instructor's belongs
Graduate School of Economics
担当教員所属【英語】
instructor's belongs
Graduate School of Economics
単位数
Credits
2
配当年次
dividend Yearly
開講期・開講時間帯
Term / Day / Period
秋集中 その他 その他
Intensive(Fall) Other Other
授業形態
Course style
講義
Lecture


授業の目的 【日本語】
Goals of the Course(JPN)
本講義の目的は二つです。一つ目の目的は、理論・実証の産業組織論の研究をで有益になる、寡占競争の均衡分析を行うための理論的なツールを提供することです。具体的には、離散選択モデルや基本的な契約理論、スーパーモジュラーゲームや集計ゲームなどがそれにあたります。二つ目の目的は、プラットフォームの企業戦略やオンライン市場の競争のようなデジタル経済の経済現象を分析するための理論的枠組みを習得することです。
授業の目的 【英語】
Goals of the Course
The goals of this course are twofold. First, it aims at providing students with theoretical tools for equilibrium analysis of oligopolistic competition, which will be useful for research in both empirical and theoretical industrial organization. These tools include discrete choice models, basic contract theory, and some theories of particular games such as aggregative games and supermodular games. Second, it provides students with theoretical frameworks to analyze recent market phenomena in the digital economy such as platform’s business strategies and competition in online markets.
到達目標 【日本語】
Objectives of the Course(JPN)
産業組織理論の最先端の研究論文を読み、政策課題について議論できるようになるスキルを身につけること及び、また実証産業組織論で理論モデルに基づいた分析を行う際に、理論モデルの挙動を適切に把握して分析が行えるようになることが本講義の目的です。
授業の内容や構成
Course Content / Plan
In the first part of lectures, basic analytical tools for IO analysis are introduced. In the subsequent lectures, we analyze stylized model to understand each topic and discuss the implications of the analyses. Some empirical studies are discussed.

Below is the preliminary course plan, which might be subject to change depending on the number and the preferences of students..

Lecture 1: monopoly pricing
Lecture 2: nonlinear pricing, and bundling
Lecture 3: demand models for oligopoly
Lecture 4: some game-theoretic tools for IO
Lecture 5: quantity competition
Lecture 6: price competition+α
Lecture 7: antitrust analysis (mergers)
Lecture 8: antitrust analysis (exclusion)
Lecture 9: vertical relation
Lecture 10: consumer search
Lecture 11: network effects
Lecture 12: two-sided markets
Lecture 13: ad-sponsored platforms
Lecture 14: transaction platforms
Lecture 15: competition issues on platforms
履修条件・関連する科目
Course Prerequisites and Related Courses
This course is an applied topic of microeconomics or industrial organization.
This course pre-requires intermediate microeconomics and mathematical economics (undergraduate levels or higher).
成績評価の方法と基準
Course Evaluation Method and Criteria
Grades are made based on a term paper. The term paper will ask you to answer several analytical questions, discuss related papers, and write a research proposal.
教科書・参考書
Textbook/Reference Book
Lecture notes will be distributed.
課外学習等(授業時間外学習の指示)
Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours)
Students are expected to work on term paper.
注意事項
Notice for Students
More information will appear here: https://sites.google.com/site/econsusumusato/teaching?authuser=0
授業開講形態等
Lecture format, etc.
教育レベルが1以下の場合、原則として対⾯授業とする。ただし、対⾯授業を 希望しない学生には遠隔(同時双⽅向型またはオンデマンド型)でも受講できる よう、「対面・遠隔(同時双⽅向型またはオンデマンド型)の併⽤」とする。遠 隔はNUCT等で行う。なお、オンデマンド型の場合、教員への質問および授業に関 する受講学⽣間の意⾒交換は、NUCT機能「メッセージ」により⾏うこと。
※履修登録後(本通知以後)に授業形態等に変更がある場合には、NUCTの授業サ イトで案内します。
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置
Additional measures for remote class (on-demand class)